۲۴ آبان ۱۴۰۱

ایمیل چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله ضمن معرفی سرویس ایمیل، انواع سرویس ایمیل و کاربرد آن بررسی شده است. همچنین برخی از مهمترین مزیت‌های استفاده از ایمیل برای تبادل پیام مرور شده است.

همه ما بارها کلمه ایمیل یا پست الکترونیکی را شنیده‌ایم اما آیا به درستی می‌دانیم که ایمیل چیست و چه کاربردی دارد؟ همانند نامه‌هایی که در گذشته و از طریق پست ارسال می‌شد، ایمیل هم یک “پیام” است که یک فرستنده، برای یک یا چند دریافت کننده می‌فرستد. تفاوت ایمیل و نامه این است که بجای نوشتن متن روی کاغذ، متن ایمیل توسط کامپیوتر، موبایل یا ابزارهای هوشمند دیگر تایپ شده و بجای انداختن نامه در صندوق پست، از طریق شبکه و اینترنت به آدرس الکترونیکی دریافت‌کنندگان ارسال می‌شود. البته علاوه بر پیام متنی در ایمیل می‌توان مستندات و فایلهای دیگری در پیوست قرار داد و برای دریافت کننگان ارسال کرد.

در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی کامل ایمیل، آدرس ایمیل و محتوای یک پیام ایمیل، به بررسی انواع سرویس ایمیل بپردازیم. در ادامه فرایندهای اصلی برای ارسال و دریافت یک پیام ایمیل را بررسی می‌کنیم. در انتهای مقاله هم با مزیت‌های اصلی استفاده از سرویس ایمیل به عنوان ابزار تبادل پیام آشنا می‌شویم.

معنی ایمیل چیست؟

کلمه ایمیل مخفف Electronic-Mail یا به اختصار Email است و معنای لغوی آن نامه الکترونیکی است. اصطلاح رایج برای ایمیل در زبان فارسی “رایانامه” یا “پست الکترونیک” است. پس از ظهور اینترنت، می‌توان گفت ایمیل یکی از اولین و مهم‌ترین ابزارهای کاربردی برای تبادل پیام بوده که همچنان محبوبیت و کاربرد خود را حفظ کرده است. درصد زیادی از ترافیکی که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به ایمیل است.

پست الکترونیک، رایانامه یا ایمیل

بعد از این که سرویس ایمیل وارد بازار شد، خیلی زود در سراسر دنیا شناخته شد و طولی نکشید که نام ایمیل وارد واژگان تکنولوژی در سراسر جهان شد. در کشور ما هم همین اتفاق افتاد و پس از این که سرویس ایمیل معرفی شد، نام‌های دیگری نیز برای معرفی بهتر این سرویس برای آن ابداع شد. یکی از این نام‌ها پست الکترونیک ونام دیگر آن رایانامه است.

پست الکترونیک ظاهرا ترجمه‌ای برای Electronic mail است. البته این ترکیب را نمی‌توان یک ترکیب صحیح دانست و بیشتر یک ترکیب اشتباه مصطلح است که در بین کاربران جا افتاده است. چرا که نه کلمه پست و نه کلمه الکترونیک هیچ کدام فارسی نیستند. شاید جالب باشد که بدانید کلمه پست الکترونیک تنها در کشور ما مصطلح است و در جای دیگر کاربردی ندارد. البته به مرور استفاده از این کلمه کمتر شده است و امروزه بیشتر از واژه صحیح “رایانامه” برای معادل فارسی ایمیل استفاده می‌شود.

“رایانامه” اصطلاحی است که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان معادل کلمه غیر فارسی ایمیل ساخته شده است. رایانامه به مرور وارد اصطلاحات کاربردی کاربران ایرانی شده است و بسیاری از افراد این اصطلاح را شنیده و آنرا می‌شناسند. رایانامه از ترکیب کلمه‌های فارسی “رایانه” به معنای کامپیوتر و “نامه” ساخته شده است. رایانه و رایانامه پس از معرفی آنها توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی به خوبی بین کاربران شناخته شده است.

آدرس ایمیل چیست؟

آدرس ایمیل، درست مثل آدرس پستی یک آدرس یکتا است که در اختیار صاحب حساب ایمیل قرار دارد. آدرس ایمیل ترکیبی از نام کاربری صاحب حساب و دامنه‌ای است که سرویس ایمیل روی آن تعریف شده است. تمام کسانی که می‌خواهند از ایمیل استفاده کنند لازم است یک آدرس ایمیل یا پست الکترونیک منحصر به فرد داشته باشند.

هر آدرس ایمیل،بصورت نام کاربری+@+ دامنه تعریف می‌شود. مانند: UserAccount@domainName.ext  (البته آدرس ایمیل به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست و همه را با حروف کوچک در نظر می‌گیرد). هر نام کاربری در یک دامنه، بصوت انحصاری تعریف می‌شود و برای دامنه به هر تعدادی که نیاز باشد، حساب ایمیل ایجاد می‌شود.

دامنه ایمیل چیست؟

نام دامنه یک سرویس ایمیل، در اصل دامنه ثبت شده‌ای‌است که آدرس سرور ارائه دهنده ایمیل را ارائه می‌دهد. دامنه می‌تواند حاوی 63 کاراکتر با شرایط زیر باشد:

  • حروف بزرگ و کوچک لاتین (A-Z, a-z)
  • اعداد (از0 تا 9)، به شرطی که تمام کاراکترهای دامنه عددی نباشند
  • یک جداکننده (-)به شرطی که در ابتدای نام دامنه قرار نگرفته باشد

در صورتی که می‌خواهید سرویس ایمیل نام دامنه مورد نظرشما باشد، ابتدا باید این دامنه را خریداری کنید. شرکت‌های بسیاری هستند که امکان جستجو و بررسی نام دامنه را فراهم کرده‌اند و می‌توان با مراجعه به آنها دامنه مورد نظر را خریداری کرد. در ادامه در بخش معرفی انواع سرویس ایمیل خواهیم دید که سرویس ایمیل اختصاصی روی دامنه اختصاصی افراد یا کسب و کارها تعریف می‌شود.

در سرویس‌های ایمیل رایگان، نام دامنه سرویس ایمیل توسط شرکت ارائه دهنده تعیین می‌شود. (مانند Gmail.com )

نام کاربری ایمیل چیست؟

نام کاربری ایمیل؛ معرف کاربری است که آدرس ایمیل را در اختیار دارد و می‌تواند یک رشته حاوی حداکثر 64 کاراکتر با شرایط زیر باشد:

  • حروف کوچک و بزرگ لاتین (A-Z, a-z)
  • اعداد(از0 تا 9)
  • کاراکترهای ویژه مانند: # ! % $ ‘ & + * – / = ? ^ _`. { | } ~

ترکیب نام کاربری و نام دامنه، یک آدرس منحصر به فرد ایمیل ایجاد می‌کند(مثل: ali@toucamail.com)

انواع سرویس ایمیل چیست

به طور کلی، سرویس ایمیل بر اساس نحوه ارائه سرویس به دو دسته قابل تقسیم است:

ایمیل رایگان (غیر اختصاصی)

سرویس ایمیل رایگان، خدمات ایمیل را بدون صرف هزینه در اختیار همه متقاضیان قرار می‌دهد. شرکت ارائه دهنده ایمیل رایگان، با ایجاد بستر سرویس ایمیل، به کاربران اجازه ثبت نام و در نتیجه می‌توان بدون پرداخت هزینه از شرکت‌هایی که خدمات ایمیل رایگان ارائه می‌دهند یک آدرس ایمیل درخواست کرد. البته برای کسب و کارها و شرکت‌هایی که می‌خواهند سرویس ایمیل سازمانی و اختصاصی داشته باشند، به هیچ عنوان سرویس ایمیل رایگان پیشنهاد نمی‌شود. استفاده از این سرویس‌های رایگان علاوه بر آسیب بسیار زیادی که به وجهه و برند کسب و کار می‌زند، می‌تواند در آینده هزینه‌های بسیار زیادی را به کسب و کار تحمیل کند.

شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی هستند که خدمات ایمیل رایگان برای همه کاربران فراهم می‌کنند. شرکت‌های مطرح دنیا مانند گوکل، یاهو، هات میل و شرکت‌های ایرانی نظیر چاپار و میل فا ایمیل رایگان به همه درخواست کنندگان ارائه می‌دهند.

ایمیل اختصاصی

سرویس ایمیلی که به طور اختصاصی روی دامنه یک شخص، شرکت یا سازمان تعریف شود سرویس ایمیل اختصاصی است و با پرداخت هزینه سرویس راه‌اندازی می‌شود. سرویس ایمیل اختصاصی بسته به نوع مالکیت آن در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

ایمیل سازمانی

سرویس ایمیل سازمانی، یک سرویس ایمیل پیشرفته و حرفه‌ای است که در اختیار یک سازمان بزرگ قرار دارد. این سرویس ایمیل خدمات ایمیل را برای کارکنان آن سازمان فراهم می‌کند. با توجه به قابلیت‌های پیشرفته و حرفه‌ای در ایمیل‌های سازمانی، علاوه بر قابلیت تبادل پیام و ارسال ایمیل، سازمان‌ها از این قابلیت‌ها جهت مدیریت زمان و مدیریت منابع خود بهره می‌برند. استفاده از تقویم یکپارچه سازمانی برای مدیریت جلسات و رویدادها، استفاده از فضای ذخیره‌سازی یکپارچه برای مدریت مستندات و ابزار مدیریت وظایف برای مدیریت کارهای گروهی در سازمان از جمله قابلیت‌هایی است که در ایمیل سازمانی برای کارکنان فراهم شده است.

ایمیل سازمانی روی دامنه سازمان تعریف می‌شود و حساب‌های کاربری توسط مدیریت سرویس ایمیل برای کارکنان ایجاد می‌شود. در نتیجه از این حساب‌ها به عنوان درگاه رسمی برای تبادل پیام‌های سازمانی با مخاطبان و همکاران استفاده می‌شود. همچنین در بسیاری از سازمان‌های بزرگ که مجهز به زیرساخت و تجهیزات هستند، این امکان فراهم است که سرویس ایمیل سازمانی داخل سازمان نصب و راه‌اندازی شود و در نتیجه همه اطلاعات در داخل خود سازمان مدیریت شود.

ایمیل شرکتی

سرویس ایمیل شرکتی؛ مانند سرویس ایمیل سازمانی یک بستر رسمی برای تبادل پیام‌ها و مستندات کاری است که برای همه کسب و کارها با هر اندازه و هر تعداد کاربری که داشته باشند، قابل ارائه است. همه شرکت‌ها از جمله کسب و کارهای کوچک و نوپا لازم است سرویس ایمیلی مخصوص خود داشته باشند. تفاوت سرویس ایمیل شرکتی با ایمیل سازمانی را می‌توان در تفاوت‌های ماهیتی یک شرکت با سازمان دید. 

به عنوان مثال، تعداد کاربران، سیاست‌های امنیتی در مورد محل نگه‌داری سرورها (داخل سازمان یا در فضای ابری)، ابزارهای تکمیلی، هزینه سرویس ایمیل و مواردی از این دست را می‌توان از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های سرویس ایمیل شرکتی و سازمانی دید. اکثر شرکت‌های نوپا و چابک با انتخاب سرویس ایمیل ابری، صرفه‌جویی زیادی در زمان راه‌اندازی و هزینه اولیه سرویس ایمیل می‌کنند.

محتوای پیام ایمیل چیست

یک پیام ایمیل، از چند قسمت تشکل شده است که در ادامه به بررسی این بخش‌ها می‌پردازیم:

فرستنده ایمیل

آدرس فرستنده ایمیل نشان می‌دهد که این پیام از طرف چه کسی ارسال شده است. البته آدرسی که در زمان دریافت ایمیل توسط دریافت کننده مشاهده می‌شود لزوما همان آدرس فرستنده نیست. 

ایمیل در اصل دو آدرس فرستنده دارد که یکی در قست From قرار می‌گیرد و دریافت کننده این آدرس را می‌بیند. آدرس دیگر، در هدر ایمیل و در قسمت MFrom قرار می‌گیرد. این دو آدرس می‌توانند متفاوت باشند. برای اطلاعات بیشتر مقاله “فرستنده پنهان در ایمیل” را ببینید.

دریافت کنندگان ایمیل

یک پیام ایمیل را می‌توان به یک یا چند دریافت‌کننده ارسال کرد. برای ارسال پیام باید آدرس گیرنده‌ها را در قسمت “To” یا “به” ایمیل قرار داد.

آدرس‌هایی که در قسمت CC و BCC ایمیل قرار می‌گیرند هم همان ایمیلی را دریافت می‌کنند که گیرندگان در قسمت To دریافت می‌کنند. تمام دریافت کنندگان ایمیل آدرس دریافت کنندگان قسمت To و CC را می‌بینند ولی دریافت کنندگان BCC را نمی‌بینند.

موضوع ایمیل

زمانی که یک پیام ایمیل نوشته می‌شود لازم است موضوعی برای آن مشخص گردد که دریافت کننده بداند این ایمیل در چه موردی است. البته می‌توان بدون نوشتن “موضوع ایمیل” هم پیام را ارسال کرد.

متن ایمیل

ایمیل معمولا دارای یک پیام متنی است. این پیام می‌تواند یک متن ساده باشد یا این که به صورت یک متن غنی شده با کدهای HTML همراه شده باشد.

فایل‌های پیوست

غیر از یک پیام متنی، می‌توانیم فایل‌هایی را در پیوست ایمیل قرار داده و ارسال کنیم. این فایل‌ها می‌توانند شامل تصاویر؛ فایلهای چندرسانه‌ای و انواع دیگر فایل‌ها باشند که در پیوست ایمیل قرار می‌گیرند.

در زمان ارسال ایمیل؛ متن ایمیل تبدیل به کد ASCII شده و پیوست‌های ایمیل نیز پس از تبدیل به رشته‌های باینری، منتقل گردند. ایمیل‌ها می‌توانند در بستر اینترنت ارسال و دریافت شود. همچنین ایمیل می‌تواند در شبکه‌های داخلی و بدون نیاز به اینترنت به کاربران عرضه شود.

ایمیل همان جیمیل است؟

ممکن است بارها شنیده باشید که افراد از کلمه جیمیل به جای ایمیل برای نام بردن از سرویس ایمیل خود استفاده می‌کنند. جیمیل یک نوع سرویس ایمیل رایگان است که توسط شرکت گوگل به کاربران ارائه می‌شود و شاید بتوان گفت جیمیل یکی از بزرگترین شرکت ارائه کننده سرویس ایمیل رایگان با قابلیت‌های متنوع است.

به دلیل سهولت ثبت نام و ساخت حساب ایمیل در سرویس جیمیل، افراد بسیاری برای کاربری‌های شخصی، ایجاد حساب ایمیل در گوشی تلفن هوشمند و کارهایی از این دست، از سرویس جیمیل استفاده می‌کنند. سرویس جیمیل از کاربران خود هیچ اطلاعات حقیقی را درخواست نمی‌کند و کاربران بدون نیاز به وارد کردن نام و اطلاعات واقعی می‌تواند با هر نامی که می‌خواهد سرویس ایمیل برای خود بسازند.

همین مسئله دلیل اصلی عدم اعتماد کاربران به حساب‌های جیمیل برای تبادل پیام‌های رسمی و مهم است.

فرایندهای اصلی ایمیل چیست

ورود به حساب ایمیل

برای دسترسی به حساب ایمیل، باید ابتدا وارد حساب کاربری شویم. نحوه ورورد به سرویس ایمیل بسته به این که سرویس‌دهنده ایمیل ما توسط کدام شرکت ارائه شده باشد، متفاوت است.

در صورت استفاده از سرویس ایمیلی که در بستر اینترنت در دسترس است، می‌‎توانیم از طریق صفحه وب وارد سرویس ایمیل خود شویم. به عنوان مثال برای ورود به حساب‌های جیمیل، ایمیل یاهو، هات میل و سایر ایمیل‌های رایگان، باید به وب سایت این سرویس‌ها مراجعه کنید. در صورتی که روی دامنه سازمانی خود ایمیل اختصاصی دارید، با مراجعه به آدرس آن که معمولا برای دامنه سازمانی example.com، به صورت Mail.example.com است می‌توانید وارد سرویس ایمیل خود شوید.

البته برای ایمیل‌هایی که تحت شبکه داخلی یک سازمان هستند از ابزارهایی مانند آتلوک برای ورود به حساب کاربری استفاده می‌شود. ورود به حساب کاربری با نام کاربری و گذرواژه صورت می‌گیرد. هر حساب کاربری که در سرویس ایمیل وجود دارد منحصر به فرد است و نمی‌تواند تکراری باشد. 

نوشتن ایمیل جدید

برای نوشتن یک ایمیل جدید، ارائه دهنده ایمیل بستری برای نوشتن یا ایجاد (Compose) ایمیل جدید به کاربر می‌دهد. این صفحه دارای یک ویرایشگر متنی برای نوشتن متن است و امکاناتی برای اضافه کردن فایل پیوست به ایمیل در این صفحه وجود دارد. کاربر از طریق این صفحه بتواند متن ایمیل و در صورت نیاز فایلی که می‌خواهد ارسال کند را وارد کند.

ارسال ایمیل

پس از نوشتن ایمیل جدید، می‌توان آنرا به عنوان پیش نویس ذخیره کرد و در زمان دیگری ارسال کرد. یا این که با استفاده از دکمه ارسال یا Send آن ایمیل را ارسال کرد.

با زدن کلید ارسال، پیام از طریق سرویس‌دهنده ایمیل به آدرس یا آدرس‌های قرار گرفته در قسمت to، CC و BCC ایمیل فرستاده می‌شود. سرورهای ارائه دهنده ایمیل؛ پیام را از سمت فرستنده به دریافت کنندگانی که در ایمیل مشخص شده می‌رسانند. این کار توسط پروتکل‌هایی به نام STMP انجام خواهد شد و سرورهای POP یا IMAP هم برای تشخیص نحوه دانلود ایمیل توسط دریافت‌کننده استفاده می‌شوند.

پاسخ به ایمیل

زمانی که یک ایمیلی دریافت شود، این امکان وجود دارد که به آن ایمیل پاسخ دهیم. با انتخاب گزینه Reply، می‌توانیم پیام جدیدی را به پیام دریافت شده اضافه کنیم. فرق بین پاسخ دادن به ایمیل و نوشتن ایمیل جدید این است که، زمانی که ایمیلی پاسخ داده می‌شود، موضوع ایمیل و بدنه ایمیل اصلی در پاسخ ایمیل کپی می‌شود و دریافت کننده متوجه خواهد شد که این پیام در پاسخ به کدام پیام ارسال شده است. تمام ایمیل‌هایی که در پاسخ به یک پیام ارسال می‌وشوند، حتی در صورت تغییر عنوان ایمیل، زمان نمایش به صورت زیر مجموعه‌ای از ایمیل اصلی نمایش داده می‌شوند.

ارسال رونوشت ایمیل

این امکان وجود دارد که یک ایمیل را برای دریافت کننده جدیدی رونوشت کرد. فروارد و رونوشت پیام، به معنی ارسال تمام محتویات ایمیل همراه با پیوست‌ها و … به یک دریافت کننده جدید است.

واکشی ایمیل جدید

سرویس‌دهندگان ایمیل به طور پیوسته امکان ارسال و دریافت پیام را دارند و زمانی که یک پیام جدید دریافت می‌شود، این پیام توسط دریافت کننده قابل مشاهده و در دسترس خواهد بود. ابزارهای دسترسی به ایمیل این امکان را دارند که ایمیل‌های جدید را از سرور دریافت کرده و به کاربران نشان دهند. این واکشی ایمیل‌های جدید در بازه‌های زمانی قابل تنظیم انجام می‌شود.

مزایای ارتباط از طریق ایمیل سازمانی چیست

  • سرعت بسیار بالا در تبادل پیام
  • راحتی در برقراری ارتباط بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی
  • امکان ارسال فایل‌ها بصورت پیوست در ایمیل
  • در دسترس بودن از هرجا و با هر وسیله و در هر زمان
  • ثبت مکالمات و حفظ تاریخچه گفتگوها
  • زمان و فضای تقریبا نامحدود برای ارسال و دریافت پیام
  • ارتباط و تعامل در بستری کم هزینه و ارزان
  • امنیت در ارسال و دریافت پیام‌ها

سرویس ایمیل سازمانی علاوه بر این که قابلیت‌های بسیار متعددی به شما می‌دهد، اعتبار شما را برای دریافت‌کنندگانتان تائید می‌کند. زیرا برای ساخت ایمیل اختصاصی شما نیاز به ثبت دامنه دارید که برای ثبت دامنه هم لازم است اطلاعات درست و حقیقی از خود به شرکت‌های ارائه دهنده دامنه ارائه کنید. به عنوان مثال شرکت‌های ارائه دهنده دامنه‌ در ایران برای ثبت دامنه از شما شماره تماس، کارت ملی و اطلاعات شرکت برای ثبت دامنه‌های شرکتی درخواست می‌کنند.

ساخت ایمیل

روش‌های مختلفی برای ساختن ایمیل وجود دارد. این روش‌ها بستگی به نوع سرویس ایمیلی دارد که شما می‌خواهید از آن استفاده کنید.

همانطور که در بخش مربوط به انواع سرویس ایمیل توضیح داده شد، ساخت ایمیل بستگی به نوع سرویس ایمیلی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. در ادامه این بخش ما روش ساخت ایمیل رایگان و ساخت ایمیل اختصاصی را بررسی می‌کنیم.

ساخت ایمیل رایگان

برای این که یک حساب ایمیل رایگان بسازید، باید به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده ایمیل رایگان مراجعه کنید. شرکت‌های بسیاری هستند که خدمات ایمیل رایگان ارائه می‌دهند که برخی ار محبوب‌ترین ارائه دهندگان سرویس ایمیل رایگان به ترتیب Gmail، yahoo، Hotmail، Outlook، AOL Mail و …. هستند.

برای ساخت ایمیل رایگان می‌توانید به سایت هر یک از این شرکت‌ها مراجعه کنید و با پر کردن فرم اطلاعات که حساب ایمیلی که می‌خواهید، یک ایمیل رایگان روی دامنه این شرکت‌ها برای خود بسازید.

البته باید توجه داشته باشید که برای استفاده از ایمیل برای کسب و کار و کاربردهای رسمی، از آدرس‌های ایمیل رایگان نمی‌توانید استفاده کنید. برای کاربردهای رسمی و کاری باید ایمیل اختصاصی خود را بسازید تا مشتریان از اعتبار کسب و کار شما مطمئن باشند.

ساخت ایمیل اختصاصی

ساخت ایمیل اختصاصی، شما نیاز دارید که سرویس ایمیل خود را روی دامنه متعلق به خودتان راه‌اندازی کنید. بنابراین مراحل ساخت ایمیل اختصاصی کمی طولانی‌تر از ساخت ایمیل رایگان است.

در گام نخست ساخت ایمیل اختصاصی؛ لازم است شما یک دامنه اختصاصی برای خود تهیه کرده باشید. دامنه یا Domain آدرسی است که شما می‌توانید از آن برای مشخص کردن نشانی سرویس‌های خودتان در اینترنت استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید وب سایت خود را روی دامنه‌تان راه‌اندازی کنید یا سرویس ایمیل خود را روی دامنه اختصاصی خود تعریف کنید. دامنه یا Domain را می‌توانید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دامنه تهیه کنید.

پس از تهیه دامنه اختصاصی، شما می‌توانید از روش‌‎های مختلف، سرویس ایمیل اختصاصی خود را روی دامنه تعریف کنید.

روش اول، خرید سرویس ایمیل ابری و تنظیم و راه‌اندازی آن روی دامنه اختصاصی شماست. این کار سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار برای راه‌اندازی ایمیل اختصاصی است. سرویس‌های ایمیل ابری خدمات ایمیل حرفه‌ای و جامعی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌کنند.

روش دوم، راه‌اندازی سرویس ایمیل اختصاصی، با استفاده از هاست یا میزبانی است. در صورتی که خدمات Host یا میزبانی دارید، می‌توانید بررسی کنید که آیا روی سرویس میزبانی شما خدمات ایمیل هم ارائه شده است یا خیر. در صورتی که میزبانی شما خدمات ایمیل را پشتیبانی کند، می‌توانید با انجام تنظیماتی روی هاست، سرویس ایمیل خود را هم داشته باشید. البته این سرویس‌ها معمولا سرویس‌های ساده و غیر تخصصی هستند.

روش بعدی، خرید فضای میزبانی و نصب و راه‌اندازی نرم افزار ایمیل سرور روی آن است. این روش نسبت به روش‌های قبلی هزینه بالاتری دارد و ازطرفی نیازمند دانش تخصصی و هزینه نیروی انسانی برای نگه‌داری و راهبری سرویس ایمیل است. اما مزیت آن به روش‌های قبل این است که شما می‌توانید یک سرویس ایمیل کاملا شخصی‌سازی شده و کاملا انعطاف‌پذیر برای خود داشته باشید. این روش معمولا توسط سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

خرید ایمیل چه مزیتی دارد

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، برای راه‌اندازی ایمیل سازمانی، یکی از راهکارها، خرید سرویس ایمیل یا هاست ایمیل است. اما سوال این است که چرا کسب و کارها بجای این که خودشان اقدام به نصب و راه‌اندازی سرویس ایمیل کنند، اقدام به خرید سرویس ایمیل یا خرید هاست ایمیل می‌کنند؟

دلیل این کار را می‌توان به ماهیت سرویس ایمیل مرتبط دانست. نصب و راه‌اندازی سرویس ایمیل، همانند همه سرویس‌های نرم‌افزاری دیگر یک کار تخصصی است. بنابراین نیاز به تخصص کافی و دانش کافی در این حوزه دارد. اگر شرکتی بخواهد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خود اقدام به نصب یک برنامه متن باز روی سرورهای خود نماید، باید یک نیروی متخصص را برای این کار استخدام کند تا سرویس را نصب، پیکربندی، راه‌اندازی و راهبری کند. با درنظر گرفتن درآمد یک نیروی فنی متخصص، به طور حتم خرید سرویس ایمیل، به خصوص سرویس ایمیل ابری هم در زمان و هم در هزینه نهایی سازمان برای راه‌اندازی سرویس ایمیل بسیار مقرون به صرفه است.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

میزبانی ایمیل چیست

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این

پیمایش به بالا
به بالا بروید