۱۲ آبان ۱۴۰۲

ایمیل ایرانی، معرفی ایمیل ir و ایمیل فارسی

در این مقاله به معرفی ایمیل ایرانی و بررسی ویژگی‌های مختلف سرویس‌های ایمیل ایرانی خواهیم پرداخت.

سرویس ایمیل ایرانی یا ایمیل فارسی با هدف ارائه خدمات ارسال و دریافت پیام‌های ایمیل برای کاربران ایرانی و فارسی زبان وارد بازار شده است و مورد توجه کاربران ایرانی و فارسی زبان زیادی در سراسر دنیا قرار گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی ایمیل ایرانی بپردازیم و در ادامه به بررسی ویژگی‌های مختلف سرویس‌های ایمیل ایرانی و ایمیل فارسی پرداخته‌ایم.

ایمیل ایرانی چیست

پیش از معرفی ایمیل ایرانی، بد نیست به طور خلاصه به معرفی ایمیل و سرویس ایمیل بپردازیم. ایمیل یک پیام یا نامه الکترونیکی است که می‌تواند حاوی یک پیام متنی، عکس، فیلم، مستندات و … هم باشد. پیام ایمیل از طرف یک فرستنده برای یک یا چند دریافت‌کننده فرستاده می‌شود. پیام‌های ایمیل برای رد و بدل شدن، از بستر سرویس‌ ایمیل استفاده می‌کنند. سرویس ایمیل وظیفه ساخت حساب‌های کاربری یا آدرس ایمیل و ارسال و دریافت پیام ایمیل را بر عهده دارد.

حال با این معرفی می‌توانیم به سراغ سرویس ایمیل ایرانی برویم. ایمیل ایرانی یک سرویس ایمیل است که می‌تواند در داخل کشور -یا در خارج از کشور- راه‌اندازی شده باشد و می‌تواند رابط کاربری به زبان فارسی بهره‌مند باشد. سرویس‌های ایمیل ایرانی همانطور که از نامشان پیداست، معمولا توسط شرکت‌های ایرانی ارائه شده و پشتیبانی می‌شوند.

آدرس ایمیل ایرانی

برای این که بتوانید پیام ایمیل ارسال و دریافت کنید، نیاز به یک آدرس الکترونیکی یا آدرس ایمیل دارید. آدرس الکترونیکی یا آدرس ایمیل، یک عبارت منحصر به فرد است که از ترکیب نام کاربری، علامت @ و یک دامنه تشکیل شده است. به عنوان مثال آدرس‌های زیر همگی آدرس‌های ایمیل صحیحی هستند:

ali@mydomain.com ، ali-1990@gmail.com ، ali.akbari@mci.ir

دامنه‌ای که در آدرس ایمیل وجود دارد، آدرس سرویس دهنده ایمیل است. بنابراین، آدرس ایمیل ایرانی، یک آدرس ایمیل روی دامنه سرویس دهنده ایمیل ایرانی است.

ایمیل فارسی چیست

ایمیل فارسی، یک سرویس ایمیل است که رابط کاربری آن به زبان فارسی است. به عبارت بهتر، زمانی که کاربر به سرویس ایمیل خود دسترسی پیدا می‌کند، همه گزینه‌ها و امکانات آن به زبان فارسی نمایش داده شود. سرویس ایمیل فارسی برای کاربران ایرانی یا فارسی زبانی که به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارند، یک انتخاب بسیار مناسب است، چرا که به راحتی معنی و مفهوم گزینه‌ها و نحوه استفاده از آن را فرا می‌گیرند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که صرف ترجمه همه بخش‌های سرویس ایمیل به زبان فارسی، برای کاربران فارسی زبان کافی نیست. بلکه یکی از مواردی که روی کاربرد سرویس ایمیل فارسی بسیار اثرگذار است، ترجمه قابل فهم و شفاف گزینه‌هایی است که کاربر با آن روبرو می‌شود. در صورتی که در ترجمه کارکردها و گزینه‌های سرویس ایمیل از واژه‌ها و عبارات نامعارف و نامصطلح استفاده شده باشد ممکن است حتی برای استفاده کاربران را بیشتر دچار سردرگمی نماید.

مزیت استفاده از ایمیل فارسی

سرویس ایمیل فارسی، به صورت کاملا ساده و قابل فهم تمام کارکردهای سرویس را در اختیار شما قرار می‌دهد. زمانی که از سرویس ایمیل فارسی استفاده می‌کنید این مزیت‌ها را به صورت کاملا مشهود خواهید دید:

  • امکان فهم معنی همه کلیدها، گزینه‌ها و بخش‌های مختلف سرویس
  • امکان استفاده از راهنمای سرویس به زبان فارسی
  • دسترسی به تقویم هجری و فارسی
  •  رابط کاربری راست چین شده و منطبق با رسم الخط فارسی
این موارد بخشی از ویژگی‌های ایمیل فارسی هستند. البته مزیت‌های استفاده از ایمیل فارسی بیشتر به دلیل این است که کاربرانی که به زیان انگلیسی هم آشنا نیستند، به راحتی می‌توانند با سرویس ایمیل فارسی ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند.

ایمیل ir چیست

در قسمت ‌های قبل  در مورد ایمیل فارسی توضیح داده شد، اما ایمیل ir را می‌توانیم از دیدگاه دیگری هم تعریف کنیم. ایمیل دات آی آر، ایمیلی است که روی دامنه‌ای با پسوند ir راه‌اندازی شده است (مانند example.ir). پسوند ir پسوندی است که طبق قراردادهای بین‌المللی به دامنه‌های ایرانی تخصیص داده شده است. پسوندهای مختف دامنه معانی مختلفی دارند، مثلا .com مخفف commercial برای کسب وکارها است و دامنه .edu مخفف Education و برای ثبت دامنه‌های دانشگاهی است. همه کشورهای دنیا از این پسوندها برای مشخص کردن دامنه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کنند، به عنوان نمونه می‌توان به پسوند .tr  برای دامنه‌های بومی کشور ترکیه و .ca متعلق به کشور کانادا نام برد. 
برای خرید دامنه  برای ایمیل ir باید به شرکت‌های ایرانی ارائه دهنده دامنه مراجعه کنید. این دامنه‌ها برای این که تائید شوند، نیاز به اطلاعات شخص خریدار یا شرکت صاحب دامنه دارند و پس از تائید مدارک این دامنه به شرکت تخصیص داده می‌شود.

 سرویس ایمیل ایران یا ایمیل ملی ایران چیست

 سرویس ایمیل ایران یک سرویس ایمیل ملی است که توسط سازمان فناوری اطلاعات و تحت مالکیت این سازمان توسعه یافته است. سرویس ایمیل ملی ایران بیشتر به منظور برقراری ارتباط شهروندان ایرانی با دولت الکترونیک و همچنین کاربری‌های مختلف دیگر برای ایرانیان تدارک دیده شده است.

سرویس ایمیل  ایران از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی آغاز به کار کرده و  خدمات الکترونیک خود را بدون دریافت هزینه در اختیار شهروندان ایرانی قرار می‌دهد. برای ثبت نام و ساخت حساب ایمیل ملی لازم است به وب سایت mail.iran.ir مراجعه  کرده و پس از ثبت نام ، یک حساب کاربری برای خود بسازید. حساب کاربری ایمیل ملی ایران می تواند برای اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی ساخته شود.

ایمیل ملی

ایران یکی از معدود کشورهایی است که سرویس ایمیل ملی را در دسترس همه شهروندان ایران قرار داده است. البته در برخی دیگر از کشورهای دنیا هم سرویس ایمیل ملی و دولتی ارائه شده است که به نظر می‌رسد برای کارکنان دولت  این کشورها تهیه شده باشد. اما آمار دقیقی از کشورهایی که خدمات ایمیل ملی به شهروندان خود ارائه می‌دهند وجود ندارد.  

سرویس ایمیل بومی

امروزه همه افراد برای انجام مکاتبات، ارسال و دریافت اطلاعات به ابزاری امن و مطمئن نیاز دارند. ایمیل یکی از امن‌ترین و پرکاربردترین وسیله‌های ارتباطی است. همین مسئله نیاز به راه‌اندازی ایمیل بومی و رسمی را بیش از گذشته ضرورت بخشیده است. در همین راستا چندین شرکت‌ دولتی و خصوصی آماده سرویس‌دهی به کاربران داخلی هستند. بسیاری از سرویس‌های ایمیل بومی ساده طراحی شده‌اند و از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنند. استفاده از سرویس ایمیل بومی برای انجام کارهای رسمی و اداری سبب افزایش امنیت ارتباطات و کاهش هزینه‌های سازمان می‌شود.

سرویس ایمیل داخلی

ایمیل داخلی اصطلاحی است که ممکن است با ایمیل بومی یا ایمیل ایرانی یا ایمیل فارسی اشتباه گرفته شود. برای همین لازم است فرق بین ایمیل داخلی با سایر موارد گفته شده را بدانیم. در گذشته که اتصال به اینترنت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به شکل امروزی متداول نبود، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، که خدمات و ابزارهایی روی ابزارهای کامپیوتری ارائه می‌کردند، یک سرویس ایمیل داخلی هم راه‌اندازی می‌کردند که کاربران سازمان بتوانند به صورت محلی و داخل سازمانی با یکدیگر از طریق ایمیل ارتباط داشته باشند.
سرویس ایمیل داخلی معمولا روی شبکه داخلی یک سازمان و به صورت محلی راه‌اندازی می‌شد و کارکنان با انجام تنظیمات مشخصی روی ابزارهای نظیر آتلوک، می‌توانستند به آن دسترسی داشته و با همکاران خود تبادل اطلاعات داشته باشند. این سرویس ایمیل عملا حکم نامه‌نگاری‌های داخل سازمانی را داشت.
البته امروزه هم استفاده از ایمیل داخلی برای برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها کاربرد دارد. خصوصا برای سازمان‌هایی که فعالیت‌های مهمی نظیر بانکداری دارند، معمولا کلاینت‌های کارکنان آن‌ها به اینترنت متصل نیستند و این دست سازمان‌ها سرویس ایمیل خود را به صورت داخلی یا نصب در محل راه‌اندازی می‌کنند که تنها از طریق شبکه داخلی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

روش ساخت ایمیل ایرانی اختصاصی برای کسب و کار

خوشبختانه این روزها شرکت‌های ایرانی زیادی در کشورمان خدمات ایمیل ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها با فراهم کردن سرویس ایمیل و ارائه رابط کاربری به زبان فارسی کاربران فارسی زبان را از خدمات ایمیل ایرانی بهره‌مند کرده اند.

در صورتی که می‌خواهید سرویس ایمیل اختصاصی خودتان را داشته باشید، حتما باید یک دامنه اختصاصی تهیه کرده باشید که آدرس ایمیلتان را روی آن دامنه تعریف کنید. پس از این که دامنه را خریداری کنید، می‌توانید از چند روش مختلف ایمیل ایرانی خود را داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود سرویس ایمیلی را انتخاب کنید که علاوه بر این که گزینه‌ها و رابط کاربری آن به زبان فارسی و به صورت کاملا شفاف باشد، دارای مستندات راهنما به زبان فارسی هم باشند.

برای راه اندازی ایمیل ایرانی می‌توانید از یکی از این دو روش استفاده کنید:

1- راه‌اندازی سرویس ایمیل ایرانی اختصاصی با استفاده از ایمیل تحت هاست که از زبان فارسی پشتیبانی کنند.

2- استفاده از سرویس ایمیل ابری ایرانی که از پیش راه اندازی شده است.

مزیت سرویس ایمیل ایرانی

اگر سابقه استفاده از سرویس ایمیل برای تبادل پیام‌های رسمی و کاری خود را داشته باشید، حتما برخوداری از یک سرویس حرفه‌ای که بتواند خیال شما را از ارسال و دریافت پیام در بستری امن و پایدار راحت کند یک نیاز اساسی است. اما علاوه بر این، قابلیت‌های دیگری هم هستند که در صورتی که توسط سرویس ایمیل پشتیبانی شوند، نقش بسیار مهمی در کیفیت استفاده از بستر ایمیل خواهند داشت. در این بخش برخی از مزایای استفاده از ایمیل ایرانی را با هم مرور می‌کنیم:

رابط کاربری به زبان فارسی

معمولا روش‌های مختلفی برای دسترسی به سرویس ایمیل وجود دارد، ابزارهایی چون Outlook گرفته تا سرویس ایمیل تحت وب و اپلیکیشن‌های روی موبایل، همگی ابزارهایی هستند که دسترسی کاربران برای خواندن پیام‌های ایمیل و نوشتن پیام‌های ایمیل جدید را فراهم می‌کنند.

در صورتی که سرویس ایمیل ایرانی، رابط کاربری تحت وب یا اپلیکیشن موبایل خود را به زبان فارسی ارائه کرده باشد، کار با آن بسیار ساده‌تر و شفاف‌تر است. کاربران فارسی زبان، منوها و گزینه‌های فارسی را راحتتر درک کرده و می‌توانند آنچه را می‌خواهند در سرویس ایمیل پیدا کنند.

تقویم فارسی

تقویم رسمی در کشور ما هجری شمسی است، و این بدین معنی است که برای برنامه‌ریزی بهتر و سریع‌تر ما نیاز به تقویم هجری شمسی داریم که بتوانیم برای قرار ملاقات‌های خود یا موارد دیگر برنامه‌ریزی کنیم. در صورتی که سرویس ایمیل ایرانی از تقویم هجری با مناسبات رسمی پشتیبانی کند، کار برنامه ریزی و زمان‌بندی را بسیار راحت‌تر کرده و عملا نیازی به تبدیل تاریخ نخواهید داشت.

تیم پشتیبانی فارسی زبان

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، سرویس ایمیل ایرانی توسط شرکت‌های ایرانی توسعه یافته و پشتیبانی می‌شوند. بنابراین در صورتی که اشکال یا درخواستی از سرویس‌دهنده داشته باشید، به راحتی و بدون نیاز به این که لازم باشد به زبان انگلیسی یا با اطلاعات فنی مسئله را مطرح کنید، به زبان ساده مسئله را با تیم پشتیبانی درمیان بگذارید.

مستندات آموزشی به زبان فارسی

یکی دیگر از برتری‌های یک سرویس ایمیل ایرانی، این است که مستندات آموزشی، فایل‌های راهنما و …. همه به زبان فارسی در اختیار کاربران قرار دارد. در نتیجه مطالعه و آموزش آن بسیار ساده‌تر است و به راحتی می‌توانید تمام کارایی مربوط به سرویس ایمیل را با استفاده از این مستندات فرا بگیرید.

ایمیل ایرانی رایگان

در سال‌های اخیر روش‌های ارتباطی زیادی در بستر اینترنت شکل گرفته و در تمامی این سال‌ها بیشتر مکاتبات اشخاص و شرکت‌ها از طریق ایمیل بوده است. برخی از شرکت‌ها بصورت رایگان و برخی هم با دریافت مبلغی سرویس ایمیل را به کاربران ارائه می‌دهند. هرچند سرویس‌دهنده‌های خارجی زیادی وجود دارند که ایمیل رایگان ارائه می‌دهند با این حال شرکت‌های ایرانی موفقی هم در این زمینه فعالیت دارند. ایمیل چاپار، میل فا، میهن میل، وطن میل، پست الکترونیکی ایران از جمله رایج‌ترین سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل ایرانی رایگان هستند که با ثبت‌نام در آنها می‌توانید ایمیل رایگان برای خود ایجاد کنید.

اگر چه داشتن ایمیل ایرانی رایگان مزایایی دارد اما در صورتی‌که از ایمیل برای انجام کارهای رسمی و ارسال اطلاعات حساس استفاده می‌کنید سرویس‌های رایگان ایمیل گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

میزبانی ایمیل چیست

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این

ایمیل اینفو

روش های ساخت ایمیل اینفو

ایمیل اینفو چیست ایمیل اینفو یکی از انواع ایمیل شرکتی است که نام کاربری آن با کلمه info شروع می‌شود. در واقع ایمیل اینفو آدرس ایمیلی است که روی دامنه

پیمایش به بالا
به بالا بروید