۲۳ شهریور ۱۴۰۱

دور کاری روشی برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا ویروس

در ماه‌های قبل و پس از ارائه گزارشاتی در مورد کروناویروس یا COVID-19، ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. آمار مرگ‌و‌میر جهانی ناشی از این ویروس به 560نفر رسید و روز‌به‌روز در حال افزایش است، بطوریکه سازمان بهداشت جهانی، این بیماری همه‌گیر را به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرده است.

تاثیر این بیماری بر روی کسب‌و‌کار بسیار گسترده است و با گذشت زمان نیز اوضاع بدتر می‌شود. با این‌وجود، یکی از کارهایی که هم‌اکنون به‌عنوان ناجی مشاغل موردتوجه قرار گرفته است مفهوم دورکاری است.

سرعت انتشار بالای کرونا‌ویروس و پیامدهای اقتصادی آن
تا روز 24 فوریه 2020 این ویروس در کشورهای ایتالیا، کره‌جنوبی، ایران، کویت، بحرین، افغانستان، عراق و عمان گسترش یافته است و باعث شده برخی از کشورهای همسایه مرزهای خود را با این کشورها ببندند. با توجه به سرعت گسترش فوق‌العاده این ویروس، بیش از پنج میلیون شرکت در حال آماده‌سازی خود برای کاهش شدید رشداقتصادی هستند که حدود نیمی از این شرکت‌ها در هنگ‌کنگ قرار دارند و حدود 19درصد در آمریکا و ژاپن مستقر هستند.که به‌ترتیب 12و5درصد افت و رکود برای این کشورها پیش‌بینی شده است.

کارمندان و متخصصان پزشکی برای کاهش سرایت آشفتگی ناشی از این بیماری در حال رقابت هستند و این درحالی است که 20درصد از اقتصادجهانی در دست چین است. طبق تحقیقات انجام شده استان هوبی، چین و اقتصادجهانی در آینده نزدیک شاهد ایجاد رکود در جمعیت تجاری، استخدام بی‌ثمر و کمبود درآمد در کوتاه‌مدت خواهد بود.

تعطیلی شعب برخی رستوران‌ها و مراکز تفریحی در دنیا
چندین شعبه از رستوران‌های زنجیره‌ای معروف که در مناطق آسیب‌پذیر واقع شده‌اند تا زمان تثبیت این بیماری همه‌گیر شعب خود را تعطیل کرده‌اند. در همین‌حال، 38مرکزتفریحی سودآور واقع در ماکائو چین نیز به دستور مقامات قانونگذار به مدت تقریبی دو‌ماه بسته‌ شده‌است. این تصمیم دشواری بوده است ولی این کار برای سلامتی ساکنان انجام شده است. گزارشات حاکی از آن است که روزانه مبلغی بین 2.4میلیون دلار تا 2.6میلیون دلار به علت تعطیلی ماکائو از دست می‌رود.

تعطیلی فروشگا‌ه‌های Appleدر پی شیوع کروناویروس در چین
تمامی فروشگاه‌ها و دفاتراصلی Appleدر چین به توصیه کارشناسان بهداشتی بطورموقت بسته شده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است برای رعایت جوانب احتیاط و براساس آخرین توصیه‌های متخصصان بهداشت، تمامی دفاتر شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تماس با شرکت Apple در کشور چین از 9فوریه تعطیل هستند که در این مدت فروشگاه آنلاین Apple باز بوده و آماده خدمت‌رسانی به افراد است.

با گسترش روزافزون این ویروس، حتی برخی شرکت‌ها که با خطرات نسبتا کمی مواجه هستند، برای کارمندان خود تعطیلات طولانی همراه با حقوق وضع کرده‌اند و برخی نیز استراتژی دورکاری را به تصویب رسانده‌اند.

تاکید بر دورکاری
پیش از همه‌گیرشدن بحران کرونا، شرکت‌های آمریکایی برای توسعه برنامه‌های احتمالی خود به خروجی دفاترکاری روی خواهند آورد. قبل از تشخیص قطعی این ویروس، سازمانهایی بهترین‌اند که بخاطر حفظ سلامت کارکنان خود، مانع حضور آنها به‌هنگام بیماری در محل‌کار شوند.

براساس یک مطالعه انجام شده، از میان 2000شرکت‌کننده در این نظرسنجی، 74درصد کارمندان هنگام مریضی، تحت فشار مدیران قرار گرفته و در محل کار خود حاضر شده‌اند و اکثریت آنها از این موضوع می‌ترسیدند که عدم حضور آنها در این مواقع، مانع ارتقا شغلی آنها در آینده شود.

از طریق دورکاری که با روند صعودی نیز همراه است و با وجود بسیاری از ابزارهای آنلاین، عملیات قرنطینه می‌تواند آسانتر شود.

هنگامی که ضرورت استفاده از دورکاری افزایش می‌یابد، برای متمرکز ماندن روی کار باید قوانین وشرایطی را ایجاد نمود و ضمن تعیین محدوده زمانی معین برای کار، روز کاری را برنامه ریزی نمود. هر کارمند در این شرایط لازم است برنامه کاری خود را بر اساس جریان عادی روزانه خود به مدیر بالادستی ارائه داده، همسو و سازگار با زمان تعیین شده باشد و هرگونه حواس‌پرتی احتمالی را از بین برده و کانال‌های ارتباطی را فعال نگه دارد.

آسیب‌شناسی و بهبود
در اواخر سال 2019 و شیوع ویروس کرونا در چین این ویروس طی مدت یک ماه‌ و نیم در جهان گسترش یافت. بیشتر تلفات و بستری‌ها در چین رخ داده است. تا 28 ام فوریه کشور چین با بیش از 78 هزار مورد بیمار، کره‌جنوبی با 2300 مورد، ایتالیا 665 مورد و ایران با 388 بیمار مبتلا به کرونا را تایید کرده اند. وزارت امورخارجه ایرلند به شهروندانش توصیه کرده برای جلوگیری از شیوع این ویروس، از مسافرت به مناطق ذکرشده خودداری کنند. تا زمانیکه این بحران ادامه داشته باشد آمریکا تمامی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی را به کشور چین به حالت تعلیق درآورده است.

متاسفانه بسیاری از بیماران تا یکی دو روز پس از ابتلا هیچ علائمی ندارند.

علائم اولیه و بسیار شایع کروناویروس:
تنگی نفس، تب پایین که به مرور زمان افزایش می‌یابد و سرفه مداوم که به‌تدریج شدیدتر می‌شود.

برای انتقال ویروس COVID-19از حیوان به انسان، فرد باید با حیواناتی که حامل عفونت هستند تماس نزدیک برقرار کند.

میزان مرگ‌و‌میر در حدود 2.3درصد است که افراد مسن نسبت به این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند. فعلا هیچ درمان یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

جدی‌ترین عارضه COVID-19 نوعی ذات‌الریه است که به آن ذات‌الریه آلوده‌شدن به کرونا‌ویروس یا NCIP گفته می‌شود. چهاردرصد از بیمارانی که به NCIP مبتلا شده بودند چهارهفته پس از تشخیص فوت کرده‌اند و 26درصد از افراد بستری به موارد شدیدی مبتلا بوده‌اند.

این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود بنابراین ثابت شده است که شستن مکرر دست‌ها خطر ابتلا به این بیماری را به‌شدت کاهش می‌دهد.

توصیه‌های پزشکی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس:
1.دست‌های خود را به مدت حداقل 20ثانیه با آب‌گرم و صابون بشویید.

2.در صورتی که دست‌‌های شما کثیف است، از لمس آن با چشم‌ها، بینی و دهان جدا خودداری کنید.

3.در صورت احساس بیماری یا داشتن علائم سرما‌خوردگی یا آنفولانزا در خانه بمانید.

4.هنگام عطسه یا سرفه، جلوی دهان خود را با قسمت داخلی آرنج بپوشانید، هر دستمالی که برای پاک‌کردن بینی و عطسه مورداستفاده قرار داده‌اید را داخل سطل زباله دربسته بیاندازید.

5.هر اشیایی را که لمس می‌کنید تمیز نگه‌دارید و از وسایل ضدعفونی‌کننده برای تلفن‌ها، کامپیوترها، وسایل آشپزخانه و دستگیره در استفاده کنید.

مشاوره با پزشک در صورت بروز علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا
با رعایت کامل اقدامات احتیاطی، انجام اقدامات پیشگیری تاحد زیادی ترس و وحشت را در مواجه با این بیماری کاهش دهید.

واژه‌هایی مانند همه‌گیر، به طیف وسیعی از عفونت اشاره می‌کند که حامل زنگ خطر ترسناکی است، ولی در واقعیت شانس ابتلا شما به COVID-19 نسبتا پایین است در صورتی‌که آنفولانزا بسیار شایع‌تر و کشنده‌تر از کروناویروس است.

اگر در 14روز گذشته به چین سفر کرده‌اید و علائمی شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی دارید در اسرع وقت با یک پزشک متخصص مشورت کنید و اگر اخیرا به خارج از ایران سفر نکرده‌اید ولی علائم ذکر شده را دارید تا زمان مشخص‌شدن وضعیت نهایی سلامت خود با رییس خود در مورد انجام کارها به‌صورت دورکاری صحبت نمایید.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

میزبانی ایمیل چیست

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این

پیمایش به بالا
به بالا بروید