۲۳ شهریور ۱۴۰۱

مزایای دورکاری و نکات مربوط به امنیت

این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، خبرهای زیادی در مورد دورکاری منتشر شده است که برای پیشگیری و مقابله با این بیماری‌ همه‌گیر به عنوان یک راهکار استراتژیک برای کسب و کارها است. پیش از این نیز دورکاری به عنوان یک بستر کارآمد برای مواردی که حضور کارکنان در محل شرکت‌ها سخت یا امکان‌پذیر نبود، مطرح شده بود.

مجمع جهانی اقتصاد نیز به مسئله انعطاف‌پذیر بودن محیط‌ کار به عنوان یکی از موضوعات مهم در آینده دورکاری اشاره کرده است. اگر مدیران شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا باور داشته باشند که دورکاری برای پایداری برند تجاری آنها مفید است، برای توسعه آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد. به‌ عبارتی، اگر دورکاری برای سازمان‌ها با ارزش باشد برای جهان نیز ارزشمند خواهد بود.

امروزه بسیاری از موسسات پیشرو در جهان از جمله دانشگاه هاروارد، استنفورد و Global Workplace Analytics در حال مطالعه روی موضوع دورکاری هستند و نظرات مثبتی درخصوص آمادگی پذیرش یک انقلاب عظیم در عرصه کار از راه‌دور ارائه کرده‌اند.

پنج مزیت اثبات شده دورکاری برای شرکت‌ها

بهره‌وری

دورکاران به‌طورمتوسط 35 تا 40 درصد بیشتر از کارمندان دفتری موثرتر و کارآمدتر هستند و میزان خروجی آنها با افزایش 4.4 درصدی همراه است.

عملکرد

بدلیل عدم وابستگی به موقعیت‌مکانی، نتایجی که کارمندان می‌گیرند تا 40 درصد کمتر دچار نقص کیفیتی است.

تعامل

ادغام بهره‌وری و عملکرد بالا منجر به ایجاد تعامل قوی‌تر می‌شود یا به‌عبارت دیگر تا 41 درصد غیبت کارمندان را کاهش می‌دهد.

ابقاء و نگهداری

پس از ارائه قرارداد دورکاری، ترک شغل و سازمان تا 12 درصد کاهش یافته است.

سودآوری

سازمان‌ها می‌توانند با استخدام کارمندان نیمه‌وقت دورکار، سالانه 11000دلار پس‌انداز کنند و 21درصد سود بیشتری کسب نمایند.

نکات مربوط به امنیت‌شبکه برای کارکنان دورکار

بسیاری از شرکت‌ها از تیم‌های دورکار استقبال کرده و به کارمندان خود این فرصت را می‌دهند که از خانه و بصورت دورکاری مشغول به کار شوند. بااین‌حال ابزار فناوری‌ اطلاعات خانگی همانند ابزار کسب‌و‌کار محلی در معرض بسیاری از تهدیدهای مشابه قرار دارند. روترهای ناامنی که خارج از محل‌کار نگهداری می‌شوند، مودم‌ها و سایر دستگاه‌هایی که می‌توانند باعث دردسرهای بزرگی برای کارفرمایان شوند و دستگاه‌های خانگی که پیکربندی ضعیفی دارند می‌توانند کل سازمان را تحت‌تاثیر قرار دهند.

دورکاری و استانداردهای امنیتی

مرکز امنیت اینترنت(CIS) در همین راستا، اقدام به انتشار راهنمای امنیتی شبکه برای دفاترکوچک و کارمندان دورکار برای کمک به مبارزه با این موضوع کرده است. طبق گفته Forbes، حدود 38 درصد از کارمندان دورکار فاقد حمایت فنی لازم برای انجام کارهای خود هستند. این راهنما، توصیه‌هایی را برای خرید تجهیزات و راه‌اندازی شبکه اصلی و تنظیمات دستگاه‌ها ارائه می‌دهد تا از این طریق به سازمان‌ها کمک کند که مسیریاب‌ها و مودم‌های خانگی کارمندان دورکار خود را در برابر تهدیدات دیجیتال امن کنند.

دورکاری و تهدیدات

تامین امنیت قطعات شبکه خانگی برای دسترسی به اینترنت و شبکه داخلی شرکت‌ها ضروری است، چرا که این ابزارها در معرض اسکن و حملات هکرها قرار دارند که با گسترش دورکاری نیز سطح تهدید در موارد زیر ممکن است افزایش پیدا ‌کند:

  • جاسوسی در مورد بررسی عادت‌ها و فعالیت‌های کاربر در اینترنت
  • آسیب‌رساندن به دستگاه‌های متصل به‌هم
  • سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود در مسیریاب‌ها
  • مدیریت‌شبکه، احرازهویت، رمزگذاری ترافیک و حفظ امنیت

بر همین اساس، محققان امنیتی CIS یک فهرست راهنما برای شناسایی مهمترین گام‌های امنیتی و تنظیمات پیکربندی جهت کمک به محافظت بیشتر و حفظ محرمانگی اطلاعات و فعالیت‌ها ایجاد کرده است.

این راهنما شامل یک لیست‌ از کنترل‌های امنیت شبکه است که به کاربران چگونگی ترسیم تنظیمات امنیتی در کنترل‌های CIS را نشان می‌دهد و از امنیت سایبری کارکنان در موقعیت دورکاری محافظت می‌کند. با وجود این که این راهنما برای سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی شده است ولی در موارد شخصی نیز می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

لیست‌ کنترل پیکربندی‌های امنیتی برای دورکاری

مرکز امنیت اینترنت، کارمندان دورکار و سایر افراد را ترغیب می‌کند که گزینه‌های امنیتی دستگاه‌های شبکه خود را مطابق با این رهنمود پیکربندی کرده تا به خنثی‌سازی حملات سایبری در آینده کمک کنند.

  • دستگاه خود را روی سازنده به ثبت برسانید(Register کنید).
  • تمامی گذرواژه‌های پیش‌فرض مسیریاب‌ها و مودم‌ها را به گذراژه‌های منحصربفرد تغییر دهید.
  • برای دسترسی به وبسایت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) خود از گذرواژه منحصربفرد استفاده کنید.
  • در صورت امکان احرازهویت دوعاملی را فعال کنید که می‌تواند شامل دسترسی به وبسایت ISP، مسیریاب/مودم یا برنامه موبایل باشد.
  • نام شبکه وای‌فای و گذرواژه خود را تغییر دهید.
  • مطمئن باشید نام شبکه وای‌فای شما هیچ اطلاعات مشخصی را ارائه نمی‌دهد.
  • در صورت عدم استفاده از شبکه GHz 2.4یا 5GHz آنرا غیرفعال کنید.
  • تمامی مسیریاب‌ها و مودم‌ها را به مکانی امن و دور از دسترس دیگران قرار دهید.
  • بروزرسانی خودکار را برای تمامی مسیریاب‌ها و مودم‌ها فعال نمایید.
  • WPA2یا WPA3را روشن کنید.
  • در صورت امکان WPSرا غیرفعال نمایید.
  • فایروال مودم و مسیریاب را روشن کنید.
  • گزینه مترجم آدرس شبکه یا NAT را فعال کنید.
  • فیلتر سیستم نام دامنه یا DNS را روی مسیریاب یا مودم فعال نمایید.
  • UPnP را غیرفعال کنید.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

میزبانی ایمیل چیست

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این

پیمایش به بالا
به بالا بروید