۱۸ بهمن ۱۴۰۲

ایمیل سرور چیست؟ همه چیز درباره انواع ایمیل سرور

ایمیل سرور یک سرویس کاملا تخصصی را ارائه می‌کند که از زمان توسعه تا کنون، تاثیر بسیار موثری در ارتباطات شخصی و رسمی افراد و سازمان‌ها گذاشته است. ایمیل سرور برای ارائه خدمات ایمیل توسط شرکت‌های مختلفی عرضه شده است. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ایمیل، با بررسی نیاز مشتریان و سازمان‌ها، سعی در ارائه سرویس ایمیلی مناسب با نیاز مشتریان خود دارند. ما در این مقاله قصد داریم که ایمیل سرور را معرفی کنیم و ببینیم که چطور پیام‌های کاربران توسط ایمیل سرور منتقل می‌شود.

ایمیل سرور چیست


سرور به معنای سرویس دهنده یا ارائه دهنده خدمات است، بنابراین ایمیل سرور هم به معنای ارائه دهنده خدمات ایمیل است. ایمیل یک پیام الکترونیکی است که توسط شبه، از یک فرستنده به دست یک یا چند دریافت‌کننده می‌رسد. بنابراین نقش ایمیل سرور این است که به کاربران امکان نوشتن پیام جدید، ارسال آن و دریافت پیام جدید را بدهد. هر پیام ایمیل زمانی که ارسال می‌شود، توسط ایمیل سرورهای مختلفی که در مسیر قرار دارد، به ایمیل سرور دریافت کننده می‌رسد.

اجزای ایمیل سرور

همانطور که گفته شد، ایمیل سرور یک سیستم کامپیوتری است که برنامه یا نرم‌افزار ایمیل سرور روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. سرور ایمیل، یک دسترسی مدیریتی فراهم می‌کند تا با استفاده از آن بتوان حساب‌ ایمیل ایجاد کرد و روی یک یا چند دامنه یا آدرس مختلف سرویس اریال و دریافت پیام الکترونیکی ارائه کرد. سرویس ایمیل هم همانند همه سرویس‌های دیگر، هم به صورت اشتراکی و هم به صورت اختصاصی قابل پیکربندی است. به عبارتی، شما می‌توانید روی یک ایمیل سرور، تنظیماتی انجام دهید که فقط به یک مشتری خدمات ارائه دهند یا این که چند مشتری بتوانند بصورت همزمان از آن استفاده کنند.

یک ایمیل سرور از چندین مؤلفه تشکیل شده است که با همکاری هم پیام‌ها را از فرستنده به گیرنده می‌رسانند. اجزای یک ایمیل سرور عبارتند از:

برنامه‌های کلاینت ایمیل

برنامه‌های کلاینت سرویس ایمیل، نرم‌افزارهایی هستند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه کاربران اجرا می‌شوند و یک رابط کاربر یا اییترفیس قابل فهم برای کاربرای فراهم کرده‌اند. کاربران با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانند ایمیل جدید بنویسند و آنرا ارسال کنند، ایمیل جدید دریافت کنند یا ایمیل‌های خود را مدیریت کنند.

میل سرور

میل سرور هست مرکزی سرویس ایمیل است و در حقیقت یک نرم‌افزار است که وظیفه مدیریت و ارسال و دریافت پیام‌های ایمیل را بر عهده دارد. میل سرور به عنوان یک عامل انتقال پیام ایمیل (MTA) عمل می‌کند و جریان تبادل پیام‌های ایمیل ورودی و خروجی را بین کلاینت‌های ایمیل و سایر سرورهای ایمیل مدیریت می‌کند.

میل سرورها دو نوع هستند. سرورهای ایمیل ورودی (IMAP و POP) برای دریافت ایمیل و سرورهای ایمیل خروجی (SMTP) که نقش آنها فرستادن پیام ایمیل است.

SMTP (پروتکل انتقال ایمیل ساده)

پروتکل SMTP یکی از قراردادهای استاندارد برای ارسال پیام یا انتقال ایمیل از یک سرور ایمیل به سرور دیگر است. این پروتکل مسئول مسیریابی ایمیل‌ها از سرور ایمیل فرستنده به سرور ایمیل گیرنده است.

IMAP (پروتکل دسترسی به پیام‌های اینترنتی) و POP3 (پروتکل پست)

پروتکل IMAP و POP3 هم از پروتکل‌ها یا قراردادهای استاندارد دریافت ایمیل هستند که توسط سرویس گیرندگان ایمیل برای بازیابی ایمیل‌ها از سرور ایمیل به کلاینت ایمیل استفاده می‌شوند.

IMAP به کاربر این امکان را می‌دهد که یک کپی از ایمیل‌ها را روی کلاینت خود ذخیره کند و اصل پیام‌ها را روی سرور نگه دارد تا در صورت مراجعه مجدد به سرور بتواند همه ایمیل‌ها را مشاهده کند.

پروتکل POP3 هم برای دریافت ایمیل‌های دریافتی است، اما تفاوت آن با IMAP این است که تمام پیام‌ها را از روی سرور ایمیل روی کلاینت ایمیل دانلود کرده و آنها را از سرور پاک می‌کند، درست است که این پروتکل فضای سرور را خالی می‌کند، اما در صورتی که لازم باشد کاربر با چند کلاینت مختلف ایمیل‌ها را ببیند این پروتکل را نباید انتخاب کند.

دامنه‌های ایمیل

دامنه ایمیل یا Email Domain، همان آدرس دامنه است که در بستر اینترنت به برای آدرس‌دهی سرویس استفاده می‌شود. آدرس ایمیل هم مانند همه خدماتی که در اینترنت ارائه می‌شود نیاز به دامنه دارد. به عنوان مثال، شرکتی که مالک دامنه “example.com” باشد، می‌تواند سرویس ایمیل را روی همین دامنه راه‌اندازی کرده و برای کاربران خود آدرس ایمیلی مانند “abc@example.com”، ارائه کند.

ابزارهای احراز هویت ایمیل

ابزارهای دیگری که یک ایمیل سرور نیاز به آن دارد، ابزارهای احراز هویت ایمیل هستند. احراز هویت سرویس ایمیل برای جلوگیری از جعل نام و دامنه ایمیل سرورها است و زمانی که ایمیل سرور از این ابزارها استفاده می‌کند، عملا به کاربران خود کمک می‌کند هویت خود را تأیید کنند و اطمینان می‌دهد که فقط کاربران مجاز بتوانند با این دامنه ایمیل ارسال کنند. برخی از رایج ترین سیستم‌های احراز هویت مورد استفاده در ایمیل عبارتند از:

  • چارچوب خط مشی فرستنده (SPF)
  • ایمیل شناسایی شده با کلیدهای دامنه (DKIM) و احراز هویت،
  • گزارش و انطباق پیام مبتنی بر دامنه (DMARC)

فیلترهای اسپم

فیلترهای اسپم ابزارهایی هستند که ایمیل سرورها برای کنترل و مدیریت هزرنامه‌ها و ایمیل‌های ناخواسته از آن استفاده می‌کنند. این ابزارها با استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهای مختلف و پویا، به‌طور خودکار ایمیل‌های ناخواسته یا مشکوک را شناسایی و مسدود کرده و از ورود آنها به صندوق دریافت کاربران جلوگیری می‌کنند.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

میزبانی ایمیل چیست

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این

ایمیل اینفو

روش های ساخت ایمیل اینفو

ایمیل اینفو چیست ایمیل اینفو یکی از انواع ایمیل شرکتی است که نام کاربری آن با کلمه info شروع می‌شود. در واقع ایمیل اینفو آدرس ایمیلی است که روی دامنه

پیمایش به بالا
به بالا بروید