۲۳ شهریور ۱۴۰۱

اسپم چیست؟ ایمیل‌ ناخواسته و هرزنامه به چه ایمیلی گفته می شود؟

هر چیزی که دردسر ساز باشد، وقت ما را تلف کند یا بطور کلی حس بدی در ما ایجاد کند، “ناخواسته” و “بد” تعبیرش می‌کنیم. در مورد ایمیل هم همینطور است، ممکن است حتی ایمیل ناخواسته، ایمیل از طرف کسی باشد که با او مشکل شخصی داریم.

در دنیای ایمیل، برای ایمیل‌های ناخواسته و نامطلوب تنها عبارت SPAM یا هرزنامه شناخته شده‌ است. نرم‌افزارهای Anti-Spam زیادی برای شناسایی Spamها وجود دارد، اما SPAMها تنها بخشی از ایمیل‌های نامطلوب را تشکیل می‌دهند.

خیلی وقتها دریافت ایمیل‌های اطلاع رسانی از Facebook و Linked (یا یکی از همین دست سایت‌هایی که عضوشان هستیم) برای موضوعات کم اهمیتی مانند این که کسی ما را  Tag کرده یا این که یکی از دوستان عکس جدید اضافه کرده، هم می‌توانند ایمیلی نامطلوب و ناخواسته باشد.

جالب است بدانید عبارت SPAM تنها در دنیای ایمیل وجود ندارد حتی SMSای که بدون اجازه ما برایمان ارسال می‌کنند را SPAM می‌دانیم، حتی Comment و پست‌های Facebook هم نوع SPAM دارند.

تشخیص Spamها

برای رهایی از دردسر هزرنامه یا Spam و چنین موارد نامطلوبی بهتر است کمی با دنیای آن آشنا بشویم و بتوانیم آن را از ایمیل‌های نامطلوب دیگر تمیز بدهیم. در مراجع فنی SPAM به ایمیل ‌هایی گفته می‌شود که هم ناخواسته (Unsolicited) باشد و هم دسته‌ای (Bulk) ارسال شود.

اگر یک ایمیل تنها یکی از دو مشخصه را داشته‌باشد یک ایمیل معمولی به حساب می‌آید. مواردی مثل ایمیل درخواست کار، اولین تماس یک فرد با ما و حتی درخواست اطلاعات بخش بازاریابی (که ما درخواستی برای آن نداشته‌ایم) به تنهایی یک ایمیل معمولی به حساب می‌آیند.

یا ممکن است ایمیلی به تعداد زیاد و دسته‌ای ارسال شده باشد، مانند خبرنامه‌ها، لیست‌های گفت و گو، صورت حساب‌های بانکی، این‌ها هم SPAM محسوب نمی‌شوند. لذا وقتی از نرم‌افزارهای Anti-Spam استفاده می‌کنیم باید بدانیم منظورمان از  SPAM چه ایمیل‌هایی هستند.

با این حال باز هم ایمیل‌هایی هستند که ما دوست نداریم در Inbox باشد.

راهکار مقابله با هرزنامه‌ها

اول باید بخاطر داشته باشیم که اگر در خبرنامه‌ای ثبت‌نام کرده‌ایم، اگر در سایتی ثبت‌نام کردیم که تخفیف‌ها را برایمان بفرستد، اگر در شرکت ADSL ایمیل‌مان را وارد کرده‌ایم، انتظار داشته باشیم ایمیل برایمان ارسال شود و در صندوق دریافتمان -حتی اگر کاربردی برایمان ندارد- دریافتش کنیم.

اگر نمی‌خواهیم چنین چیزهایی را دریافت کنیم باید با فرستنده آن صحبت کنیم، مثلا درخواست کنیم از خبرنامه و تبلیغات‌شان ایمیل ما را حذف کنند یا از لیست ارسال اطلاعیه‌ها آدرس ایمیل ما را حذف کنند.

این موارد جزو کار Anti-Spam نیست؛ چون ایمیل‌هایی از این دست هر دو خصیصه را باهم ندارند و معمولا فرستنده استانداردها را رعایت می‌کنند، بنابراین از دستشان خلاص نخواهیم شد.

بهتر است بدانیم که از بهترین روش‌هایی که می‌توانیم برای کمتر در معرض اسپم واقع شدن داشته‎باشیم این است که آدرس ایمیل‌مان را زیاد در دسترس قرار ندهیم.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

میزبانی ایمیل چیست

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این

پیمایش به بالا
به بالا بروید