۹ آذر ۱۴۰۱

پایگاه داده زیست متری در اروپا

پارلمان اروپا اخیرا موافقت کرده است یک پایگاه داده زیست متری ایجاد کند که برخی از سیستم‌های خود شامل سیستم کنترل مرز، سیستم کنترل پناهجویان و سیستم اجرای قانون را به آن متصل کند.

پارلمان اروپا اخیرا موافقت کرده است یک پایگاه داده زیست متری ایجاد کند که برخی از سیستم‌های خود شامل سیستم کنترل مرز، سیستم کنترل پناهجویان و سیستم اجرای قانون را به آن متصل کند. پایگاه داده زیست متری قابلیت‌هایی همچون جستجو و ردیابی بر اساس اطلاعاتی نظیر اثر انگشت، چهره و … را داشته باشد. این پایگاه داده جدید مخزن مشترک هویت (CIR) نام دارد و برای نگهداری سوابق بیش از 350 میلیون نفر تنظیم شده است. این مخزن هویت شامل اطلاعات شهروندان اروپایی و غیر اروپایی است.

اطلاعات زیست متری چیست؟

اطلاعات بیومتریک یا زیست متری به مجموعه‌ای از اطلاعات برگرفته از خصوصیات فیزیولوژی یا رفتاری افراد گفته می‌شود. اثرانگشت، DNA، شکل قرنیه چشم، تن صدا و حتی الگوی تایپ کردن افراد مجموعه‌ای از اطلاعات زیست‌متری منحصر به فرد است که از این اطلاعات می‌توان برای تشخیص و شناسایی یا احراز هویت افراد استفاده کرد.

پایگاه داده زیست متری و اطلاعات هویتی

“مخزن مشترک هویت CIR” به این صورت طراحی شده است که ترکیبی از اطلاعات هویتی افراد (مانند نام، تاریخ تولد، شماره پاسپورت و سایر اطلاعات شناسایی) و اطلاعات زیست متری آنها را تجمیع کند و در اختیار بخش‌های مختلفی چون سیستم‌های کنترل مرز یا مجریان قانون قرار دهد.

مزایای استفاده از داده‌های زیست متری

مهم‌ترین مزیت این پایگاه داده، سرعت بخشیدن به کار افسران مرزی و مجریان قانون است، چرا که پس از تجمیع همه اطلاعات در یک انباره عظیم اطلاعاتی، آنها بجای جستجوی سابقه افراد در پایگاه‌های اطلاعاتی مجزا، قادر خواهند بود کار جستجو را بسیار سریع‌تر در یک سیستم جامع حاوی داده های زیست متری انجام دهند.

سیستم‌های تحت پوشش پایگاه داده زیست متری

طبق گفته مقامات اروپا، سیستم‌هایی که تحت پوشش این قوانین جدید قرار می‌گیرند شامل سیستم اطلاعات شنگن، یوروداک(Eurodac)، سیستم اطلاعات ویزا و سه سیستم جدید مربوط به پرونده‌های جنایی اروپا برای اتباع کشورهای ثالث، سیستم ورود و خروج و سیستم اطلاعات و مجوز سفر به اروپا است.

CIR

تصویب ایجاد مخزن مشترک هویت CIR با اکثریت در پارلمان اروپا با اکثریت بالای آرا و در دو مرحله رای‌گیری به تصویب رسید.

انتقاد حامیان حریم خصوصی از ایجاد پایگاه داده زیست متری

از زمانی که برنامه ایجاد این پایگاه داده زیست متری مطرح شده است، طرفداران حریم خصوصی انتقاد‌هایی را نسبت به امنیت این طرح بیان کردند و اتحادیه و مجلس اروپا قول داده‌اند که با بکارگیری تدابیر امنیتی مناسب از حریم خصوصی افراد محافظت کنند.

با پیاده‌سازی این مخزن مشترک هویت، این پایگاه داده بعد از سیستم‌های مورد استفاده در چین و هند، به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های اطلاعاتی ردیابی افراد در جهان شناخته خواهد شد. در آمریکا نیز، اداره گمرک و سازمان حفاظت از مرز‎‌ها و اداره تحقیقات فدرال از پایگاه‌های داده زیست متری مشابهی استفاده می‌کند.

وجود چنین پایگاه‌داده‌هایی می‌تواند روند شناسایی و پیگیری پناه‌جویان و مجرمان را تسهیل کند ولی همواره این ترس وجود دارد که با گسترش این سیستم از آن برای ردیابی افرادی  عادی مانند مسافران و توریست‌های اروپا استفاده شود.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

قوانین به کارگیری نرم افزار متن باز در جهان

آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان نرم‌افزارهای متن‌باز شناخته شده است، زمانی جزو منابع کم‌‌ارزش در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر استفاده از تولیدات متن‌باز با روندی رو به رشد همراه شده و استقبال از آنها رو به افزایش است.

پیمایش به بالا
به بالا بروید