۱۲ آذر ۱۴۰۱

فناوری تشخیص چهره در سانفرانسیکو ممنوع شد

فناوری تشخیص چهره برای اولیت بار در سانفرانسیکو یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا در زمینه تکنولوژی ممنوع اعلام شد.

فناوری تشخیص چهره برای اولیت بار در سانفرانسیکو یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا در زمینه تکنولوژی ممنوع اعلام شد.

این ممنوعیت بخشی از قانون گسترده مبارزه با جاسوسی است که طبق آن استفاده پلیس، ادارات دولتی و سایر ادارات محلی از فناوری تشخیص چهره ممنوع است. این قانون با رای بالایی به تصویب ناظران هیات مدیره رسید.

سیستم‌های تشخیص چهره کاربردهای فراوانی دارند و به صورت گسترده توسط ادارات پلیس، کنسرت‌ها و اجتماعات بزرگ، فروشگاه‌ها، مدارس و حتی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این تکنولوژی جهت شناسایی افراد در تصاویر ویدیویی زنده یا جستجوی تصویر فرد در بانک اطلاعاتی چهره‌ها (مثلا جستجو در آرشیو تصاویر افراد دستگیر شده) استفاده می‌شود.

این قانون جدید استفاده از فناوری تشخیص چهره را در 53 اداره دولتی ممنوع کرده است. یکی از این ادارات، اداره پلیس سانفرانسیسکو است که طی سالهای 2013 تا 2017 از این تکنولوژی استفاده می‌کرد.

البته در این دستورالعمل استثناهایی برای استفاده از این تکنولوژی در بنادر سانفرانسیسکو و فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیکو ارائه شده است. همچنین این قوانین شامل استفاده از این تکنولوژی در دوربین‌های امنیتی منازل و اداره‌ها نمی‌شود و آنها می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

پلیس هم می‌تواند در صورت نیاز از دوربین‌های امنیتی خانگی یا اداری در موارد مربوط به پرونده جنایی استفاده کند.

یکی از اعضای شورای شهر سانفرانسیسکو می‌گوید: همه ما از سیاست‌گذاری خوب و سودمند حمایت می‌کنیم ولی نمی‌خواهیم در یک کشور امنیتی زندگی کنیم و دائم تحت نظارت پلیس باشیم. وی معتقد است که فناوری تشخیص چهره بسیار تهاجمی است و نباید مورد استفاده قرار بگیرد. با این رای، سان فرانسسیکو اعلام کرده که تکنولوژی تشخیص چهره با دموکراسی سالم ناسازگار است و ساکنان حق دارند در مورد چنین تکنولوژی‌هایی اظهارنظر کنند.

 نحوه کار فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره که در سال‌های اخیر محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است، مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق است.

در این سیستم‌ها، ابتدا ویژگی‌های اصلی چهره مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و سپس با چهره‌های برچسب‌گذاری شده موجود در پایگاه داده مقایسه می‌شوند. با این حال پژوهشگران هوش مصنوعی و گروه‌های حقوق مدنی انتقاداتی نسبت به دقت و صحت این سیستم‌ها و نیز احتمال تبعیض در تشخیص چهره‌ها دارند.

مخالفان معتقدند که این فناوری در شناسایی زنان و افراد رنگین پوست عملکرد مناسبی ندارد چراکه احتمالا در مجموعه داده‌هایی که برای یادگیری این سیستم ارائه شده است، بیشتر از چهره مردان سفیدپوست استفاده شده است.

قوانین مربوط به جمع‌اوری اطلاعات زیست‌متری

در حال حاضر هیچ قانون کلی در مورد استفاده از فناوری هوش مصنوعی یا فناوری تشخیص چهره به صورت خاص وجود ندارد. هرچند لایحه‌ای در مجلس سنا معرفی شده است که شرکت‌ها را ملزم به دریافت رضایت از مصرف‌کنندگان قبل از جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات هویتی آنها می‌کند. چند ایالت و دولت محلی هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند تا شرکت‌ها قبل از جمع‌آوری اطلاعات زیست‌متری مشتریان رضایت آنها را جلب کنند.

ایالت‌های دیگر آمریکا هم درصدد تصویب قوانینی هستند که نظارت دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را توسط فناوری تشخیص چهره محدود کنند.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

قوانین به کارگیری نرم افزار متن باز در جهان

آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان نرم‌افزارهای متن‌باز شناخته شده است، زمانی جزو منابع کم‌‌ارزش در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر استفاده از تولیدات متن‌باز با روندی رو به رشد همراه شده و استقبال از آنها رو به افزایش است.

پیمایش به بالا
به بالا بروید