۱۲ آذر ۱۴۰۱

باج خواهی و هک سرویس دولتی در آمریکا

در اوایل ماه می سال جاری در یک حمله و هک سرویس دولتی، هکرها توسط باج‌افزاری به نام RobbinHood تعداد زیادی از کامپیوترهای دولتی شهر بالتیمور، مرکز ایالت مریلند آمریکا را قفل کردند و خواستار دریافت 13بیت کوین(حدود 103هزار دلار) برای باز کردن قفل سیستم‌ها شدند. هکرها اعلام کردند که با گذشت زمان مبلغ باج افزایش پیدا خواهد کرد و بعد از ده روز فایل‌های آسیب‌دیده برای همیشه از بین خواهند رفت.

مسئولان دولتی بالیتمور زیربار پرداخت باج نرفتند و دسترسی شهروندان به خدمات شهری برای مدت دوهفته قطع شد. خدمات پرداخت شهری و سیستم‌های ایمیل نیز در حالت آفلاین قرار گرفتند.

اختلال در سیستم‌های آنلاین

در هک سرویس دولتی که با باج‌افزار RobbinHood انجام شد، فایل‌ها را توسط ویروس file-locking قفل شده و فقط خود هکرها می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. در این حمله سایبری، سیستم تلفن و ایمیل اداراتی همچون وزارت کار، اداره حمل و نقل و اداره پلیس بالتیمور نیز دچار مشکل شده بود.

طبق گزارش یکی از رسانه‌ها، حتی پزشکان وزارت بهداشت نیز قادر به استفاده از شبکه نبودند تا از این طریق بتوانند هشدارهای لازم به بیماران خود در خصوص مصرف داروهایشان بدهند.

بسیاری از مراکز خدماتی مهم مانند اورژانس و پلیس تنها از طریق تلفن در دسترس بودند و به شهروندان خدمات ارائه می‌کردند. این باج‌افزار معاملات فروش املاک را به تعلیق درآورد و به بازارهای محلی صدمه زد ولی این شهر با راه‌اندازی یک راهکار دستی به مقابله با آن پرداخت.

امتناع از پرداخت باج به هکرها در پی هک سرویس دولتی

شهردار این شهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی ادارات با همکاری هم این مشکل را برطرف خواهند کرد تا ارتباط برقرار شود و نارضایتی عمومی تا حدامکان کاهش یابد. وی اظهار امیدواری کرد که روند بازسازی ناشی از این باج افزار به خوبی اجرا شود. البته اعلام کرد که نمی‌توان برنامه زمانی دقیقی برای برقراری مجدد ارتباط سیستم‌ها ارائه داد.

این سخنان شهردار بیانگر این موضوع است که مقامات بالتیمور از پرداخت بیت‌کوین به هکرها خودداری کردند.

البته این اولین باری نیست که هک سرویس دولتی در ایالتهای مختلف آمریکا اتفاق می‌افتد، در طی ماههای گذشته نیز نفوذگران با حمله به سیستم اورژانس بالتیمور آنرا مختل کرده بودند.

گسترش هک سرویس دولتی با باج‌افزار RobbinHood

نمی‌توان بالتیمور را اولین و آخرین قربانی چنین باج‌افزاری دانست. در ماه گذشته کارولینای شمالی نیز با یک حمله RobbinHood مواجه شد که هکرها خواستار پرداخت 13 بیت‌کوین بودند البته مسئولان از پرداخت این مبلغ امتناع کردند. این موضوع نشان‌دهنده این است که میزان حملات سایبری و هک سرویس دولتی طی سالهای گذشته تحول قابل‌توجهی داشته و باید توجه ویژه‌ای به ارتقاء امنیت سیستم‌های خدمات آنلاین داشت.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

قوانین به کارگیری نرم افزار متن باز در جهان

آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان نرم‌افزارهای متن‌باز شناخته شده است، زمانی جزو منابع کم‌‌ارزش در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر استفاده از تولیدات متن‌باز با روندی رو به رشد همراه شده و استقبال از آنها رو به افزایش است.

پیمایش به بالا
به بالا بروید