آموزش نحوه تغییر گذرواژه کاربری در سرویس وب توکا

در این مطلب آموزشی می‌خوانید:

با دیگران به اشتراک بگذارید:

به دلایل مختلفی ممکن است یک کاربر نیاز به تغییر گذرواژه حساب‌های کاربری خود پیدا کند. تغییر گذرواژه حساب کاربری یکی از روش‌های بالابردن امنیت حساب کاربری است. 

یکی از حساب‌های کاربری مهم ما حساب ایمیل شخصی یا ایمیل کاری‌مان است. اهمیت حساب ایمیل زمانی مشخص می‌شود که به یاد بیاوریم تائید هویتمان در بسیاری از برنامه‌ها و سامانه‌ها از طریق حساب ایمیل است. در حساب ایمیل کاری هم معمولا گفتگوها و پیام‌هایی داریم که اهمیت مادی و معنوی دارند. بنابراین ممکن است بنا به هر دلیلی حس کنیم زمان آن رسیده که گذرواژه حساب ایمیل را به روز رسانی کنیم. 

 این مستند برای آموزش روش تغییر گذرواژه سرویس ایمیل توکا تهیه شده است. در بخش نخست این مستند؛ با روش تغییر گذرواژه ایمیل توکا در سرویس وب توکا آشنا خواهید شد. اعمال تغییرات اصلی در حساب ایمیل توکا، تنها از طریق سرویس وب توکا انجام‌پذیر است. 

در ادامه، در صورتی که ایمیل خود را از طریق سایر ابزارها نظیر Outlook ،Thunderbird یا روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند هم دریافت می‌کنید، نحوه به‌روزرسانی گذرواژه ایمیل توکا روی این ابزارها به شما آموزش داده شده است.

تغییر گذرواژه توکا در سرویس وب توکا

برای تغییر گذرواژه در سرویس وب توکا، لازم است از طریق یک مرورگر وارد سرویس وب توکا شوید. در نوار ابزار بالای صفحه، در سمت راست و کنار نام کاربری، یک فلش کوچک سفید مطابق شکل وجود دارد. با کلیک روی این فلش گزینه “تغییر گذرواژه” را خواهید دید. برای وارد کردن گذرواژه جدید روی آن کلیک کنید. 

تغییر گذرواژه در سرویس وب توکا

پس از کلیک روی تغییر گذرواژه، صفحه جدیدی مانند شکل زیر باز می‌شود. در این صفحه از شما درخواست می‌شود ابتدا گذرواژه قدیم را وارد کرده، و سپس گذرواژه جدید و تکرار آن را وارد کنید.
پس از وارد کردن گذرواژه قدیم، گذرواژه جدید و تکرار آن، دکمه تغییر گذرواژه را بزنید تا گذرواژه ایمیل توکای شما به‌روزرسانی شود.

تغییر گذرواژه ایمیل توکا، وارد کردن گذرواژه جدید

به‌روزرسانی گذرواژه توکا در برنامه outlook

در صورتی‌ که برای دسترسی به ایمیل‌های توکای خود، از نرم‌افزار Outlook استفاده می‌کنید، پس از تغییر گذرواژه ایمیل در توکا،
لازم است گذرواژه جدید را در نرم‌افزار Outlook هم به‌روزرسانی کنید.
برای این کار ابتدا برنامه Outlook را باز کرده و وارد قسـمت تنظیمات برنامه Outlook شـوید. با کلیک روی Account Setting امکان تغییر اطلاعات حساب کاربری از جمله گذرواژه را خواهید داشت.

تغییر گذرواژه در برنامه Outlook

حساب کاربری خود را مطابق شکل از صفحه تنظیمات Outlook انتخاب کنید. پس از انتخاب حساب کاربری توکا، گزینه Change مطابق شکل فعال می‌شود.
با کلیک روی آن، امکان تغییرگذرواژه حساب ایمیل خود را خواهید داشت.

تغییر گذرواژه توکا در Outlook

پس از انتخاب گزینه Change، پنجره جدیدی باز می‌شود که می‌توانید اطلاعات حساب کاربری خود را مشاهده کنید.

ثبت گذرواژه جدید در Outlook

در کادر فوق، قسمتی که حاوی گذرواژه است، مشخص شده است. با وارد کردن گذرواژه جدید، و کلیک روی دکمه Next، برنامه Outlook یک بار دیگر اتصال به سرویس ایمیل توکا را بررسی کرده و پس از موفقیت آمیز بودن بررسی، گذرواژه جدید برای شما ثبت خواهد شد.

به‌روز رسانی گذرواژه ایمیل توکا در Thunderbird

برای به‌روزرسانی گذرواژه ایمیل توکا در نرم‌افزار Thunderbird؛ پس از ورود به برنامه روی منوی سمت چپ، مطابق شکل تنظیمات با یک علامت چرخ‌دنده نشان داده شده است.  زمانی که روی آن کلیک کنید، گزینه‌های مختلفی برای تنظیمات در اختیار شماست. از میان گزینه‌ها، گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.

 مطابق شکل زیر، در تنظیماتی که باز می‌شود، روی دکمه Saved Passwords کلیک کنید تا به تنظیمات گذرواژه بروید.

تغییر گذرواژه توکا در Thunderbird

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، این قسمت فهرست تمام حساب‌های ایمیلی که در نرم‌افزار Thunderbird تنظیم کرده‌اید قرار دارند.
حساب کاربری ایمیل توکای خود را پیدا کرده و روی کلیک کنید تا بتوانید آن را ویرایش کنید. با کلیک راست روی حساب ایمیل توکا؛ مطابق شکل زیر روی دکمه Show Password بروید تا گذرواژه قبلی حساب  را مشاهده کنید:

انتخاب حساب توکا در Thunderbird

گذرواژه جدید توکا را در قسمت گذرواژه وارد کنید. بلافاصله بعد از وارد کردن گذرواژه جدید، اطلاعات حساب شما به‌روزرسانی خواهد شد.

ویرایش گذرواژه توکا در Thunderbird

تغییرگذرواژه در همراه توکا (Android)

برای به‌روزرسانی گذرواژه ایمیل توکا در برنامه همراه توکا (برنامه اختصاصی اندروید توکا )، باید در دو مرحله گذرواژه جدید را برای «سرور ورودی» و «سرور ارسال» پیام به‌روزرسانی نمائید. برای این کار وارد اپلیکیشن همراه توکا شوید. مطابق شکل زیر روی منوی تنظیمات، که با سه خط در قسمت بالای سمت راست مشخص شده است بروید.
از منوی باز شده، تنظیمات را انتخاب کنید. در صفحه تنظیمات آدرس ایمیلی که می‌خواهید گذرواژه آن را به‌روزرسانی کنید را انتخاب کنید.

تغییر گذرواژه توکا در همراه توکا

در صفحه تنظیمات حساب، باید گذرواژه جدید را در هر دو قسمت واکشی رایانامه و ارسال رایانامه وارد کنید. بنابراین، در مرحله اول، «واکشی رایانامه» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه سرور ورودی را پیدا و انتخاب کنید تا وارد تنظیمات سرور ورودی شوید. گذرواژه جدید توکا را در قسمت گذرواژه عادی  مطابق شکل زیر وارد کنید.

تغییر گذرواژه توکا برای سرور ورودی
درمرحله دوم؛ در تنظیمات حساب کاربری، گزینه «ارسال رایانامه» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، سرور خروجی را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات سرور خروجی شوید. گذرواژه جدید توکا را در قسمت گذرواژه عادی وارد کنید. پس از این دو مرحله، گذرواژه شـما در برنامه همراه توکا به‌روزرسانی می‌شود.
تغییر گذرواژه توکا برای سرور خروجی

به‌روزرسانی گذرواژه توکا در IOS

برای تغییر گذرواژه ایمیلی که روی دستگاه‌های هوشمند با سیستم عامل IOS تنظیم شده است، ابتدا با کلیک روی آیکن تنظیمات وارد تنظیمات دستگاه شوید.
سپس به قسمت Passwords در تنظیمات بروید. پس از ورود به بخش passwords & accounts ایمیل خود را برای تغییرگذرواژه انتخاب کنید.

تغییر گذرواژه توکا در IOS

مطابق شکل بالا، نام کاربری و گذرواژه ایمیل توکای خود را مشاهده می‌کنید. روی دکمه Edit بزنید تا امکان ویرایش گذرواژه را داشته باشید.

تغییر گذرواژه توکا در IOS

حال می‌توانید گذرواژه جدید را اینجا وارد کنید. پس از وارد کردن گذرواژه جدید، گزینه Done در بالای صفحه را بزنید تا گذرواژه به‌روزرسانی شود.

چند پیشنهاد برای بهبود امنیت حساب ایمیل

پیشنهاد می‌شود برای رعایت امنیت حساب ایمیل توکای خود، موارد زیر را رعایت کنید:

  • در بازه‌های زمانی منظم گذرواژه خود را به روزرسانی کنید.
  • برای انتخاب گذرواژه از ترکیب پیچیده‌ای از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و کاراکترهای خاص استفاده کنید.
  • از انتخاب گذرواژه تکراری، هرچقدر هم که پیچیده باشد، پرهیز کنید.
  • از گذرواژه یکسان برای حساب‌های کاربری مختلف استفاده نکنید.
  • هرگز از گذرواژه حساب‌های کاربری شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی و … برای حساب‌های کاری و رسمی خود استفاده نکنید.
  • گذرواژه را در محل دسترسی دیگران ذخیره یا یادداشت نکنید.
  • گذرواژه خود را در اختیار همکاران یا دوستان خود قرار ندهید.
پیمایش به بالا
به بالا بروید