۸ آذر ۱۴۰۱

فریب حسگر اثر انگشت سامسونگ S10 کمتر از سه دقیقه

یک کاربر ادعا کرد که تنها با دسترسی به یک عکس، نرم‌افزار مخصوص و داشتن یک پرینتر سه‌بعدی، توانسته حسگر اثر انگشت سامسونگ S10 را هک کند.

یکی از کاربران طی ویدیویی نشان داد که در کمتر از سه دقیقه موفق شد حسگر اثر انگشت سامسونگ S10 را فریب دهد. به نظر می‌رسد استفاده از حسگر اثر انگشت برای گشودن رمز گوشی‌ها در کنار مزیتی که برای کاربران دارد، مشکلات امنیتی جدیدی را هم به همراه آورده است.

در سالهای اخیر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای تامین آسایش و امنیت کاربران در گوشی‌ها تعبیه کرده‌اند که شامل سیستم‌های تشخیص اثرانگشت، چهره‌نگاری و حسگر‌هایی برای تشخیص رگ‌های خونی کف دست هستند. اما همیشه راه‌هایی برای دور زدن و فریب روش‌های امنیتی وجود دارد.

استفاده از نرم‌افزارهای پردازش تصویر و پرینتر سه‌بعدی

یکی از کاربران گوشی‌های سامسونگ با انتشار پستی در یکی از شبکه‌های اجتماعی توضیح داده است که ابتدا تصویری از اثر انگشت خود را که روی یک لیوان باقی‌ مانده بود، برداشته و آن را با کمک فوتوشاپ پردازش کرده است. سپس با کمک نرم‌افزار3ds Max نمونه‌ای از اثرانگشت خود را تولید کرد که به او اجازه می‌داد خطوط اثر انگشت را به حالت سه‌بعدی طراحی کند. پس از یک چاپ 13دقیقه‌ای و با سه بار تلاش توانست نسخه‌ای از اثر انگشت خود را که توانایی فریب دادن حسگر گوشی را داشت، چاپ کند.

حسگر اثر انگشت سامسونگ S10 از سیستم خازنی استفاده نمی‌کند بلکه از حسگر فراصوت استفاده می‌کند که به مراتب فریب دادن آن دشوارتر است. این در حالی است که بیشتر حساب‌های بانکی و نرم‌افزار‌های دیگر که اطلاعات شخصی افراد را در خود ذخیره می‌کنند و برای احراز هویت چند عامله از این سیستم امنیتی استفاده می‌کنند. اما این کاربر مدعی شده است که به راحتی و تنها با دسترسی به یک عکس، نرم‌افزار مخصوص و داشتن یک پرینتر سه‌بعدی، توانسته حسگر اثر انگشت سامسونگ را هک کند. او این کار را در کمتر از سه دقیقه انجام داده است.

فریب حسگرهای اثر انگشت سامسونگ و تشخیص چهره

قطعا این اولین باری نیست که شخصی توانسته سیستم‌ امنیتی گوشی‌های هوشمند را دور بزند. برای مثال افسران پلیس در سال ۲۰۱۶ با استفاده از چاپگر سه بعدی توانستند به اطلاعات گوشی مقتول دسترسی پیدا کنند و در موردی دیگردر سال ۲۰۱۷ یک شرکت امنیت سایبری با استفاده از یک ماسک صورت ۱۵۰ دلاری توانست FaceID آیفون X را فریب دهد. این مسئله در مقاله سیستم تشخیص چهره سامسونگ S10 فریب خورد اعلام شده است. 

البته پس از انتشار این خبر سامسونگ به‌روز رسانی جدیدی برای حسگر اثر انگشت سامسونگ S10 و S10+ منتشر کرده که عملکرد حسگر اثر انگشت این دستگاه‌ها را بهبود می‌بخشد فعلا باید منتظر بود و دید که آیا این به‌روز رسانی می‌تواند مشکل بوجودآمده را برطرف کند یا نه؟

استفاده از حسگر اثرانگشت به اندازه کافی امن نیست و حتی در پیشرفته ترین گوشی‌ها این احتمال وجود دارد که به سرقت برود یا فریب بخورد. به عنوان مثال خبر مربوط به فریب حسگر گوشی جدید نوکیا با یک بسته آدامس را ببینید.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

قوانین به کارگیری نرم افزار متن باز در جهان

آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان نرم‌افزارهای متن‌باز شناخته شده است، زمانی جزو منابع کم‌‌ارزش در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر استفاده از تولیدات متن‌باز با روندی رو به رشد همراه شده و استقبال از آنها رو به افزایش است.

پیمایش به بالا
به بالا بروید