۲۳ شهریور ۱۴۰۱

ابزار سرقت گذرواژه USB Rubber Ducky

هکرها می‌توانند در کمتر از 60 ثانیه اقدام به سرقت گذرواژه با ابزار USB Rubber Ducky و دسترسی فیزیکی به کامپیوتر، یک کپی از تمامی فایل‌های محرمانه کامپیوتر شما از جمله اطلاعات ذخیره شده در مرورگر برای خود بردارند.

اکثر ما هنگام ورود به سایت‌هایی که نیاز به حساب کاربری دارد گذرواژه خود را در مرورگر ذخیره می‌کنیم تا برای ورودهای بعدی نیازی به وارد کردن گذرواژه نباشد. ذخیره کردن اطلاعات کاربری روی سیستم شخصی‌ شاید کار پر خطری به نظر نرسد چرا که تصور می‌کنیم فقط خودمان قرار است با سیستم کار کنیم، ولی امروزه هکرها ابزارهایی را در اختیار دارند که می‌توانند به راحتی به این اطلاعات ذخیره شده دست پیدا کنند. گذرواژه‌های ذخیره شده در مرورگر برای هکرها حکم یک معدن ارزشمند طلا را دارد.

 فرض کنید شخصی این فرصت را داشته باشد که زمان بسیار اندکی با سیستم شما تنها باشد، یا حتی در حضور شما وانمود کند برای یک کار بسیار عادی و ظاهرا بی خطر، یک فلش مموری را به سیستم شما متصل کند و تمام! این اتفاقی است که برای هر یک از ما می‌تواند رخ دهد.

با توجه به گستردگی کاربرد اینترنت در زندگی امروز، تمام کاربران دارای چندین حساب‌ کاربری در سایت‌ها و برنامه‌های مختلف هستند که برای انجام کارهای روزمره و برقراری ارتباط و مشاهده محتوا به آن‌ها احتیاج دارند. اولین کاری که لازم است برای امنیت حساب کاربری انجام شود، پرهیز از استفاده از گذرواژه تکراری و ایجاد یک گذرواژه امن و مناسب و نگه‌داری از آن است.

ابزار سرقت گذرواژه USB Rubber Ducky چیست؟

ابزار سرقت گذرواژه USB Rubber Duck یک USB به ظاهر معمولی است که توسط هکرها طراحی و ساخته شده و به راحتی قابل تهیه است. این USB ظاهرا کوچک و عادی، می‌تواند حاوی برنامه‌ها و قابلیت‌هایی باشد که شما را غافلگیر خواهد کرد.

این دستگاه ظاهری کاملا عادی و شبیه یک درایو را دارد اما هنگام اتصال به کامپیوتر کاملا برنامه‌ریزی شده عمل می‌کند. در واقع زمانی که این دستگاه به کامپیوتر یا گوشی وصل می‌شود، خود را به عنوان یک صفحه کلید به سیستم عامل معرفی می‌کند و فایل‌ها یا برنامه‌های آلوده‌ای که قبلا توسط هکر بر روی آن جاسازی شده است را اجرا می‌کند.

این USBهای ظاهرا عادی، قادرند در کمتر از یک دقیقه، کارهای مخفی زیادی روی سیستم قربانی انجام دهند که برای نمونه می‌توان به نصب BackDoor، کپی تمام حساب‌های کاربری ذخیره شده در مرورگر، اجرای برنامه‌های جاسوسی و مخرب و … اشاره کرد. بدین ترتیب قربانی بدون این که متوجه شود سیستم خود را به همراه اطلاعاتش دو دستی به هکر تقدیم کرده است.

پرهیز از ذخیره گذرواژه در مرورگر

مشکل بخاطرسپاری گذرواژه سایت‌های مختلف، کاربران را به استفاده از گذرواژه‌های تکراری برای همه حساب‌های کاربری ترغیب می‌کند. عده‌ای از کاربران هم از ذخیره کردن نام و گذرواژه‌های خود در مرورگر استفاده می‌کنند تا مجبور نباشند هر بار برای ورود این اطلاعات را وارد کنند. اما این روش به هیچ عنوان روش امنی به حساب نمی‌آید، چرا که امروزه تعداد بسیار زیادی ابزار سرقت گذرواژه روانه بازار شده‌است.

برخی از مرورگرها این اطلاعات را به صورت فایل‌های متنی ساده و رمزنگاری نشده نگهداری می‌کنند در حالیکه برخی دیگر با پیاده‌سازی کنترل‌های امنیتی، به کاربران دیگر اجازه نمی‌دهند گذرواژه حساب‌های اصلی را مشاهده نمایند. به عنوان مثال مرورگر گوگل کروم، قبل از اینکه اجازه دسترسی به فایل‌های محرمانه را در ویندوز10 بدهد از کاربر درخواست می‌کند که ابتدا وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شود. درحالیکه مرورگر فایرفاکس به راحتی و با کلیک روی منوها به ترتیب زیر هویت نامه‌های ذخیره شده را نشان می‌دهد.

Menu –> Options –> Privacy & Security –> Saved Logins –> Show Passwords –> Yes

به صورت دقیق مشخص نیست که چه تعداد از کاربران گذرواژه خود را در مرورگرها ذخیره می‌کنند. ولی طبق گزارشی که در سال 2014ارائه شد 81 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از برنامه گذرواژه مبتنی بر مرورگر استفاده می‌کردند در حالیکه در سال 2016 این عدد به 18 درصد کاهش پیدا کرد.

این مسئله نشان می‌دهد آگاهی دادن به افراد در خصوص ابزار سرقت گذرواژه؛ تا چه اندازه می‌تواند رفتارهای اشتباه و راحت طلبانه را کاهش دهد.

ابزارهای سرقت گذرواژه نظیر USB Rubber Ducky فقط یکی از مواردی است که می‌تواند امنیت حساب کاربری را به خطر اندازد. ممکن است یکی از نزدیکان یا همکارانتان در در کمتر از یک دقیقه که پشت سیستم‌تان نیستید، از فرصت استفاده کرده و با وارد شدن به تنظیمات مرورگر و باز کردن گذرواژه‌های ذخیره شده، از صفحه مانیتور یک عکس بگیرد. بنابراین بهتر است برای حسابهای کاربری که اهمیت بسیار بالایی دارند به هیچ عنوان گذرواژه را جایی غیر از حافظه خود ذخیره نکنید.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

قوانین به کارگیری نرم افزار متن باز در جهان

آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان نرم‌افزارهای متن‌باز شناخته شده است، زمانی جزو منابع کم‌‌ارزش در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر استفاده از تولیدات متن‌باز با روندی رو به رشد همراه شده و استقبال از آنها رو به افزایش است.

پیمایش به بالا
به بالا بروید