۲۳ شهریور ۱۴۰۱

پیشبینی 2020: تغییرات بیشتر در حوزه توسعه نرم‌افزار

دنیای توسعه نرم‌افزار در سال 2020 دچار برخی تغییرات بزرگ خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که استفاده از راهکارهایی چون شبکه خدماتی (Service Mesh)، کوبرنتیس (Kubernetes راهکار اجرا و مدیریت کانتینرها است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است) ، برنامه‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی و محصولات کم‌-کد (Low-code) با سرعت بیشتری در سازمان‌های بزرگ گسترش یابد.

از نقطه‌نظر سازمانی، برنامه‌نویسان بیشتری واحدهای مرکزی فناوری‌اطلاعات را ترک کرده و تعداد برنامه‌نویسان حوزه کسب و کار افزوده می‌شود؛ چرا که شرکت‌ها بیش از پیش نرم‌افزارها را در راستای علایق و خواسته‌های مشتریان مستقر می‌کنند.

این گزارش‌ها حاوی سه‌ پیش‌بینی مشخص به‌شرح زیر است:

فعالیت برنامه‌نویسان خارج از واحد مرکزی فناوری‌اطلاعات

جابجایی برنامه‌نویسان به واحدهای دیگر سازمان به این دلیل است که شرکت‌ها همچنان استقرار نرم‌افزار را به عنوان بخشی حیاتی از مدل کسب‌و‌کار خود در نظر می‌گیرند.

در سال 2019، حدود 24درصد از برنامه‌نویسانی که در واحدهای نرم‌افزاری داخلی فعالیت دارند گفتند که به‌واحدی غیر از گروه فناوری‌اطلاعات یا مدیرکل‌ فناوری گزارش می‌داده‌اند. با توجه به افزایش استفاده از ابزارهای “کم‌-کد” که قابلیت ساخت برنامه‌ها و گروه‌های “محصول‌محور” را در اختیار کاربران کسب‌و‌کار قرار می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که درصد فوق به 35درصد افزایش یابد.

تثبیت ابزارهای ابری توسط تیم‌های برنامه‌نویسی در سازمان‌های بزرگ

با‌ توجه به افزایش استفاده از کوبرنتیس، سازمان‌های بیمه پیشرو، یکی از پنج شرکت بزرگ ارائه خدمات ابری یعنی آمازون، گوگل،IBM (به‌علاوه RedHat)، مایکروسافت، VMware (به‌علاوه Pivotal) را برای تامین بستر پیچیده‌ای از نسل کوبرنتیس انتخاب خواهند کرد. این در حالی است که شرکت‌های Alibaba، oracle، salesforce و SAP تلاش خواهند کرد که جای پایی برای خود در توسعه‌ سیستم‌های ابری باز کنند.

شیوع محصولات کم‌کد میان 50 درصد از برنامه‌نویسان تا اواسط سال 2020

برمبنای بررسی و نظرسنجی جهانی فورستر، در سال 2019 نزدیک به 37درصد توسعه‌دهندگان در حال‌ استفاده یا درصدد استفاده از محصولات کم‌کد بوده‌اند. بخش عمده‌ای از این افزایش مدیون فشارهای شرکت مایکروسافت برای بازاریابی و ترویج محصولاتPower Apps، Flow، Power BI و ابزارهای Power Platform خود است. محصولات رایگان و بسیار خوب مایکروسافت، هم در موارد ساده و هم در موارد پیچیده بکارگرفته خواهند شد و به‌عنوان واسطه‌ای برای تحکیم و رشد بازار ابزارهای کم‌کد عمل خواهند کرد.

منبع: Forrester

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

قوانین به کارگیری نرم افزار متن باز در جهان

آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان نرم‌افزارهای متن‌باز شناخته شده است، زمانی جزو منابع کم‌‌ارزش در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر استفاده از تولیدات متن‌باز با روندی رو به رشد همراه شده و استقبال از آنها رو به افزایش است.

پیمایش به بالا
به بالا بروید