۲۶ آبان ۱۴۰۲

هاست ایمیل چیست و انواع هاست ایمیل

این روزها که استفاده از ایمیل اختصاصی و حرفه‌ای بین کسب و کارها بسیار متداول شده است، نام هاست ایمیل یا خدمات میزبانی ایمیل هم بسیار شنیده می‌شود. در این مقاله قصد داریم هاست ایمیل یا میزبانی ایمیل را معرفی  کنیم. برای این که بدانیم هاست ایمیل چگونه به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد، در ابتدای مقاله به معرفی هاست پرداخته‌ایم و انواع آنرا بصورت خلاصه بررسی کرده‌ایم. در ادامه نیز با تمرکز بر هاست ایمیل،  مزایا و معایب استفاده از هاست ایمیل را مرور خواهیم کرد.

اگر شما برای راه‌اندازی ایمیل شرکتی یا ایمیل سازمانی خود، به عبارت هاست ایمیل برخوده‌اید، این مقاله به شما  کمک می‌کند با این مفهوم بیشتر آشنا شده و بتوانید انتخاب مناسبی برای سرویس ایمیل خود داشته باشید.

هاست چیست؟

هاست یا Host، به خدمات میزبانی گفته می‌شود که در بستر شبکه یا اینترنت رائه می‌شود. خدمات هاست یا میزبانی فضای ذخیره‌سازی، یک سرور، یک سرویس یا … به همراه پهنای باند مشخصی است که توسط یک شرکت ارائه دهنده یا Provider در اینترنت قرار گرفته است و قابل خریداری است.  به عبارت ساده‌تر،  خدمات هاست یا میزبانی، به  مشتریان امکان استفاده از فضایی در سطح اینترنت را  ارائه می‌دهد که مشتریان بتوانند  از آن فضا برای راه‌اندازی سایت خود، ذخیره‌سازی فایل‌ها و مستندات خود، راه اندازی سرویس  و خدمات اینترنتی خود و …. استفاده کنند.

انواع هاست

خدمات میزبانی یا هاست انواع مختلفی دارد که این تنوع خدمات به دلیل تفاوت در نحوه ارائه خدمت است.  برخی از انواع دسته‌بندی هاست‌ شامل موارد زیر است:

  • از نظر نوع سیستم‌عامل، هاست می‌تواند مجهز به سیستم عامل ویندوز یا سیستم عامل لینوکس  یا هر سیستم عامل دیگری باشد.
  • از نظر محل قرارگیری، هاست می‌تواند روی مرکز داده داخل یک کشور یا روی مرکز داده‌ای خالج از کشور قرار داشته باشد
  • از نظر نحوه اختصاص دسترسی، هاست می‌تواند بصورت اشتراکی در اختیاز چند نفر قرار داشته باشد، یا این که به صورت اختصاصی برای یک نفر ارائه شود.
  • از نظر  نوع سرویسی که ارائه می‌شود، هاست ‌ها می‌توانند یک سرویس خاص مانند ورود پرس، سرویس ایمیل، سرویس ذخیره‌سازی داده و پایگاه داده و …. را به صورت اختصاصی  به مشتریان خود ارائه دهند.

هاست ایمیل  چیست

هاست ایمیل یکی از انواع خدمات میزبانی یا هاست است که در آن، میزبانی به صورت اختصاصی برای ارائه سرویس ایمیل مهیا شده است. به عبارت بهتر، در هاست ایمیل هدف اصلی ارائه خدمات ایمیل به مشتریان است. بنابراین، از قبل نرم افزارهای مورد نیاز  سرویس ایمیل و کلیه ابزارهای جانبی مربوط به آن روی این هاست نصب و راه‌اندازی شده است.

میزبانی ایمیل چیست میزبانی ایمیل چیست

میزبانی ایمیل همان هاست ایمیل است و هر دو اصطلاح به یک سرویس اشاره دارند. زمانی که صحبت از خدمات میزبانی ایمیل می‌شود، انتظار داریم با یک سرور میزبان روبرو شویم که خدمات اصلی آن سرویس ایمیل این. سرویس میزبانی ایمیل برای این که به کاربران خود سرویس ایمیل ارائه دهد، نرم‌افزارها و ابزارهای لازم برای ارائه سرویس ایمیل نصب و فراهم کرده است. مشتریانی که نیاز به استفاده از سرویس ایمیل اختصاصی دارند، می‌توانند با خرید خدمات میزبانی ایمیل به سرویس ایمیل دسترسی داشته باشند و برای کاربران خود حساب ایمیل تعریف کنند. در سرویس میزبانی ایمیل معمولا یکی از نرم‌افزارهای متن باز یا انحصاری سرور ایمیل  روی سیستم عامل لینوکس یا ویندوز نصب و راه‌اندازی شده است. در نتیجه، انواع مختلفی از میزبانی ایمیل وجود دارد که  در نوع سیستم عامل، نوع نرم افزار و … با هم متفاوت هستند.

تفاوت هاست ایمیل با ایمیل تحت هاست

شاید تصور بر این باشد که هاست ایمیل یا میزبانی یایمل همان ایمیل تحت هاست است. اما این دو سرویس با هم یکسان نیستند. ایمیل تحت هاست، به ایمیلی گفته می‌شود که معمولا در کنار خدمات میزبانی سایت‌ها  به عنوان یک سرویس ایمیل جانبی  عرضه می‌شود.
معمولا ایمیل‌های تحت هاست، سرویس‌های ساده و ابتدایی هستند که  امکان تعریف تعداد محدودی حساب ایمیل را فراهم می‌کنند. از طرفی این سرویس‌های ایمیل خدمات و ابزارهای جانبی کامل و پشتیبانی مناسبی ندارند. یعنی در صورتی که هاست از دسترس خارج شود، سرویس ایمیل هم از دسترس خارج می‌شود و شرکت ارائه دهنده هاست، پشتیبانی اختصاصی بابت سرویس ایمیل ارائه نمی‌کند.
اما در هاست ایمیل، هدف ارائه سرویس ایمیل اختصاصی است. در نتیجه، نرم‌افزار ایمیل نصب شده در هاست ایمیل یک سرویس جامع و کامل است و کلیه ابزارهای جانبی لازم برای ارائه ارائه هرچه بهتر ایمیل روی آن نصب شده است. ابزارهایی نظیر مدیریت  و محدودسازی اسپم‌ها و هزنامه‌ها، آرشیو و نگهداری نسخه‌های پشتیبان ایمیل‌ها و امکان تعریف نامحدود حساب کاربری و مدیریت حساب‌های کاربری، تعریف ایمیل روی دامنه‌های مختلف و … از جمله قابلیت‌هایی است که در هاست ایمیل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

انواع هاست ایمیل

هاست ایمیل بسته به نوع راه‌اندازی و محل استقرار سرورها به دو دسته قابل تفکیک است:

هاست ایمیل نصب در محل

در هاست ایمیل نصب در محل، کلیه سرویس‌ها و نرم‌افزارهای ایمیل، روی یک هاست اختصاصی نصب و راه‌اندازی می‌شود. این هاست می‌تواند در محل مرکز داده سازمان یا یک شرکت قرار گرفته و بصورت محلی قابل مدیریت و  نگهداری است. هرچند که به لحاظ دسترسی و مدیریت امکانات بیشتری در هاست نصب در محل در اختیار مشتری قرار دارد، اما مسله فراهم کردن زیرساخت‌ها و هزینه آن بطور کامل بر عهده خود مشتریان است.

هاست ایمیل ابری

در هاست ایمیل ابری، همانطور که از نامش پیداست، هاست ایمیل روی بستر ابر ارائه می‌شود. در نتیجه، شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازی به تهیه هاست و زیرساخت آنرا ندارند و تنها از سرویس‌های نصب شده روی بستر ابری استفاده می‌کنند.

مزیت هاست ایمیل

استفاده از هاست ایمیل مزیت‌های زیادی برای کسب وکارهایی که نیاز به ایمیل اختصاصی و رسمی خود دارند فراهم می‌کند. در زیر برخی از مهمترین این مزایا را با هم مرور می‌کنیم:
 
  • برخورداری از یک بستر ایمیل حرفه‌ای و جامع  برای تعامل سازمانی (تقویم سازمانی، فضای ابری اشتراکی و … در بستر ایمیل)
  • امکان مدیریت حساب‌های کاربری و اختصاص منابع و فضای ذخیره‌سازی به حساب‌های مختلف
  • امکان برخورداری از ابزارهای جانبی نظیر آرشیو و خدمات مدیریت اپسم و آنتی-ویروس‌های اختصاصی ایمیل
  • امکان تفکیک هاست ایمیل از هاست سایت سازمان و مدیریت جداگانه هرکدام
  • برخورداری  از خدمات پشتیبانی ویژه سرویس ایمیل

معایب هاست ایمیل نصب در محل در مقایسه با ایمیل ابری

با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد، هاست ایمیل یک انتخاب بسیار مناسب برای کسب و کارهایی است که در صدد راه‌اندازی ایمیل سازمانی و ایمیل شرکتی خود هستند.

  • هزینه خرید هاست ایمیل برای کسب و کارهایی که نیاز به تعداد زیادی حساب ایمیل ندارند، یا در ابتدای کار خود هستند بالاتر از سرویس ایمیل ابری است
  • در صورت توسعه سازمان و نیاز به افزایش تعداد کاربران یا حساب‌های ایمیل، استفاده از خدمات پشتیبانی یا آرشیو و …. هزینه توسعه زیرساخت‌های هاست ایمیل بر عهده خود مشتری است، درحالی که در ایمیل ابری، این خدمات ارائه می‌شوند و هر زمان که مشتریان بخواهند می‌توانند از آنها در سرویس ایمیل خود استفاده کنند.
  • در هاست ایمیل ابری، وظیفه نگهداری از زیرساخت و بستر ابری، بر عهده شرکت ارائه دهنده خدمات ابری است، و در نتیجه مشتریان بدون هرگونه دغدغه می‌توانند تنها از خدمات آن استفاده کرده و روی کسب و کار خود متمرکز شوند.

راه اندازی هاست ایمیل چطور انجام می‌شود

برای راه اندازی هاست ایمیل، انتخاب‌های متنوعی وجود دارد. از محل قرار گیری سخت‌افزاری سرورهای ذخیره‌سازی اطلاعات (داخل مراکز داده کشور یا در مراکز داده خارج از کشور) گرفته تا نوع سیستم‌عاملی که روی سرویس دهنده هاست نصب شده باشد(لینوکس یا ویندوز و …) و نحوه اختصاص سرویس (اختصاصی یا اشتراکی)، همه و همه در قیمت، کیفیت و ارائه خدمات متفاوت هستند.

بنابراین، برای راه اندازی هاست ایمیل، ابتدا لازم است بررسی کنید که کدام نوع خدمات هاست برای شما مناسب‌تر است و می‌توانید سرویس ایمیل پایدار و مطمئنی را روی آن راه‌اندازی کنید.

پس از انتخاب هاست، مرحله بعدی، راه ‌اندازی یک نرم‌افزار ایمیل سرور روی هاست است. این کار به تجربه و تخصص کافی در زمنیه نصب، پیکربندی و راه‌اندازی نیاز دارد. به همین دلیل برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست، بخشی از خدمات میزبانی خود را به ارائه سرویس ایمیل روی هاست خود اختصاص می‌دهند تا صرفا برای افرادی که متقاضی سرویس ایمیل شرکتی یا سازمانی خود هستند، دسترسی به سرویس ایمیل اختصاصی را فراهم کنند.

نرم‌افزارهای متعددی در دنیا هستند که برای ارائه سرویس ایمیل توسعه یافته‌اند، که برخی از آنها به صورت متن باز و رایگان قابل تهیه و نصب است و برخی دیگر هم با خرید لایسنس برای مدت زمان معینی قابلیت نصب و راه‌اندازی روی هاست مورد نظر شما را دارد.

خرید هاست ایمیل

افرادی که تمایل به راه‌اندازی سرویس ایمیل کاری یا سرویس ایمیل شرکتی برای کسب و کار خود داشته باشند، ممکن است به گزینه خرید هاست ایمیل همانطور که گفته شد، برای استفاده از هاست ایمیل یا میزبانی ایمیل، لازم است به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست مراجعه و سرویس مورد نظر خود را خریداری کنید.

شاید بتوان ایمیل ابری را، یک انتخاب بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای کسب و کارهایی دانست که می‌خواهند یک ایمیل  حرفه‌ای اختصاصی با هزینه مقرون به صرفه برای خود راه‌‌اندازی کنند. امروزه در میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ایمیل ابری، ایمیل ابری اپیک به خوبی توانسته است با ارائه یک سرویس ارتباط سازمانی جامع و حرفه‌ای نیازمندی‌های مشتریان ایمیل را به خوبی پاسخگو باشد.

اپیک با ارائه پشتیبانی جامع و تخصصی، ارائه اپلیکیشن‌های اختصاصی اندرویدی ایمیل توکا و تقویم توکا، بستری جامع و ساده برای ارتباطات سازمانی عرضه کرده است. شما می‌توانید برای خرید ایمیل سازمانی یا ایمیل شرکتی خود، از میان بسته‌های مختلف سرویس، بسته مناسب با کسب و کار خود را انتخاب کرده و آنرا شخصی سازی کنید.

بهترین هاست ایمیل

برای دریافت بهترین خدمات میزبانی ایمیل لازم است بهترین ارائه‌دهنده خدمات را انتخاب کنید و هنگام خرید هاست ایمیل فاکتورهایی مانند تعداد اکانت ایمیل قابل ساخت، تعداد ایمیل ارسالی روزانه، ارائه نرم‌افزارهای ضد اسپم، امنیت کامل اطلاعات، بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان و قیمت هاست ایمیل را در نظر بگیرید. با تمرکز بر ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد می‌توانید از بین شرکت‌هایی که هاست ایمیل ارائه می‌دهند بهترین را انتخاب کنید. البته درنظر داشته باشید که انتخاب بهترین هاست ایمیل براساس نیازهای هر کسب‌و‌کاری متفاوت می‌باشد و یک ارائه‌دهنده هاست ایمیل با کیفیت مطلوب می‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند.

اولین نفری باشید که مقاله ها را دریافت می‌کنید

مقالات مشابه

ایمیل اینفو

روش های ساخت ایمیل اینفو

ایمیل اینفو چیست ایمیل اینفو یکی از انواع ایمیل شرکتی است که نام کاربری آن با کلمه info شروع می‌شود. در واقع ایمیل اینفو آدرس ایمیلی است که روی دامنه

پیمایش به بالا
به بالا بروید